Forbrukerrådet vil hindre Bama fra å få mer makt

Bama har for mye markedsmakt, mener Forbrukerrådet. Foto: NTB scanpix
Bama har for mye markedsmakt, mener Forbrukerrådet. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesielt hvis Bama blir leverandør til Ica.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir de leverandør av frukt og grønt til Ica, får det Norgesgruppen-eide selskapet Bama 70 prosent markedsandel i dette segmentet. Det er økning fra i dag hvor de har 60 prosent markedsandel, skriver Nationen.

I 2012 gikk Forbrukerrådet inn for å splitte opp Bama.

– Forbrukerrådet er systematisk inkonsekvent. Skal du splitte, begynn med Tine og Nortura, sa Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan tidligere sagt til Finansavisen i desember 2012.

Men fagdirektør for mat og handel, Gunstein Instefjord, gir seg ikke:

– Vi ser at Bama har vært en veldig dominerende aktør, noe som vil forsterke seg ytterligere om de også skal levere til Ica. Da er det enda større grunn til bekymring, sier Instefjord til Nationen og utdyper.

– Det må være et utredning om eierskapsavgrensning i dagligvarehandelen. Bama står som et klart eksempel på uheldig markedskonsentrasjon.

Bama er hovedsaklig eid av Norgesgruppen, AS Banan og Rema Industrier.

Han viser til EUs «Consumer Markets Scoreboard», som måler hvor fornøyde forbrukerne er med ulike varer og tjenester. Frukt og grønt er nummer to på listen over hva nordmenn er minst fornøyde med.