Kjos: – Huet i sanden betyr konkurs

OPP OG FREM: Bjørn Kjos gleder seg stort til fremtiden. (Foto: NTB scanpix)
OPP OG FREM: Bjørn Kjos gleder seg stort til fremtiden. (Foto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toppsjef Bjørn Kjos mener fremtiden er fryktelig spennende - og tror han har noen helt andre konkurrenter i fremtiden enn han har i dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal skje ved at virksomheten i enda større grad drives fra utenlandske baser.

Personalkostnadene er den største utgiftsposten etter drivstoff, og selskapet kommer ikke unna betydelige kutt også fremover.

– Det er fantastisk potensial, men du greier det ganske enkelt ikke fra Norge. Du kan stikke huet i sanden og gå konkurs, for det kommer til å skje med dem som prøver å gjøre det, slår Norwegians toppsjef Bjørn Kjos fast.

Han tror at selskapets nye konkurrenter i fremtiden er noen helt andre enn de vi ser i dag.

– Og disse konkurrentene må vi møte på samme nivå - ved å kutte kosten ytterligere. I fremtiden vil trafikken FRA Asia bli mye viktigere enn TIL Asia. Det blir en formidabel vekst i langdistansemarkedet, men konkurransen blir mye tøffere enn i dag, sier Kjos.

– Det er fryktelig spennende det som skjer fremover - med masse rom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Godt fornøyd

Norwegian leverte fredag morgen sterke tall for fjerde kvartal.

– Vi er godt fornøyd med dette resultatet og at vi også i et svakt kvartal for mange flyselskaper fikk en resultatforbedring på over 200 millioner kroner. Fyllingsgraden holdt seg stabil i 2012 og trafikkveksten var god, sier Kjos.

Han peker på at 2012 var et år preget av internasjonal ekspansjon og selskapet har hatt en del nødvendige kostnader knyttet til etablering av nye baser i Thailand og i Spania.

– Dette er oppstartskostnader som er helt nødvendige for å kunne vokse i en global bransje. Veksten ute er også med på å sikre driften i Skandinavia og trygge våre skandinaviske arbeidsplasser, sier Kjos.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjos med dødsdom over flyselskaper

Analytikerne var særlige spente på hva Bjørn Kjos ville si om kostnadene i forbindelse med en eventuell forsinkelse av Dreamliner-fly, men selskapet opplyser i kvartalsrapporten at effekten foreløpig ikke er kjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

31. mai går Norwegian i luften med sin langdistansesatsing til New York og Bangkok, men sjansen er stor for at lavprisflyselskapet ikke får Dreamlineren levert til oppstarten.

Bekreftet forsinkelser

Tidligere denne måneden bekreftet Bjørn Kjos at Dreamlinerne kan bli forsinket. Etter en rekke problemer med den nye flytypen har myndighetene satt flyene på bakken inntil årsaken til batteriproblemene er funnet og utbedret.

Opprinnelig var planen at Norwegian skulle få sitt første Dreamliner-fly i slutten av april.

Les mer: Norwegian bekrefter at Dreamliner kan bli forsinket

Selskapet iverksetter nå plan B, som går ut på å sikre alternativ flykapasitet for langdistanseprogrammet som starter opp med flyvninger til New York og Bangkok i månedsskiftet mai/juni.

Norwegian vil sikre at rutene vil bli fløyet som planlagt og inngår derfor avtale med et leasingselskap som kan operere langdistanserutene dersom Dreamlineren blir forsinket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ikke fritt fram for utenlandske ansatte på norske fly

– Flåtefornyelsen gir Norwegian et betydelig konkurransefortrinn i en situasjon der mange flyselskaper er sterkt presset på grunn av gamle fly og høye drivstoffkostnader. Ikke minst gir nye, mer miljøvennlige fly kundene våre et stadig bedre tilbud, noe som avspeiler seg i de gode passasjertallene gjennom året, sier Kjos.

Norwegian

Tall i millioner kroner

Fjerde kvartal 2012

Fjerde kvartal 2011

Ventet ifølge TDN Finans

Driftsinntekter/omsetning

3.105

2.536

3.115

Driftsresultat

-52

-85

-130

Resultat før skatt

23

-188

-51