SAS-sjefen tar ingen selvkritikk for millionbonuser

SAS-sjef Rickard Gustafson får sterk kritikk fra både politikere, LO og ansatte for sin utbetaling av millionbonuser til nøkkelpersoner i selskapet mens SAS var i forhandlinger for å unngå konkurs. Selv mener han at bonusene var «absolutt nødvendig».
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
SAS-sjef Rickard Gustafson får sterk kritikk fra både politikere, LO og ansatte for sin utbetaling av millionbonuser til nøkkelpersoner i selskapet mens SAS var i forhandlinger for å unngå konkurs. Selv mener han at bonusene var «absolutt nødvendig». Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rickard Gustafson tar ingen selvkritikk for å ha gitt nøkkelpersoner i ledelsen millionutbetalinger samtidig som han kuttet lønnen til vanlig ansatte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er et grovt tillitsbrudd, spesielt fordi vi fikk benektende svar da vi i fjor spurte om det vile blitt utbetalt bonuser. Dette formidlet vi også til Rickard Gustafson i kveld, men han angret ingenting og utviste ingen ydmykhet, sier Parat-tillitsvalgt og nestleder Martinus Røkkum i SAS Norge Kabinforening til NTB torsdag kveld.

De ansatte i det kriserammede flyselskapet er i harnisk etter å ha fått vite gjennom VG at 18 personer i konsernledelsen har fått utbetalt til sammen 14 millioner kroner. De utvalgte var såkalt nøkkelpersonell som konsernsjef Gustafson mente var avgjørende for at det omfattende spareprogrammet i SAS skulle kunne gjennomføres.

På et orienteringsmøte med fagforeningene i selskapet torsdag kveld, fastholdt han nødvendigheten av utbetalingene, men nektet å kalle dem bonuser. Gustafson ser på utbetalingene som forsikring for at nøkkelpersonell skulle bli værende gjennom hele spareprosessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: SAS-ansatte føler seg rundlurt av ledelsen

Avgjørende for SAS' fremtid

– Han hevder vi ikke hadde hatt noe selskap i dag, hvis han ikke hadde fått beholde disse personene. Det kan vi også ha forståelse for, det er først og fremst måten dette ble gjort på – at samtidig som de av oss som tjener minst måtte akseptere 10-15 prosent nedgang i lønn, så fikk folk i ledelsen store ekstrautbetalinger, sier Røkkum.

Helst hadde fagforeningene sett at de aktuelle lederne hadde hatt god nok dømmekraft til å takke nei, slik situasjonen var. Når de ikke gjorde det, innser Røkkum at det er helt urealistisk å tro at noen av dem vil betale tilbake pengene i solidaritet med dem som har måtte tåle lønnsreduksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var en SAS-ansatt som skal ha avslørt og gitt opplysninger videre om millionbonusene selskapet betalte til nøkkelpersoner, ifølge leder Anneli Nyberg for de norske kabinansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge forsvarer utbetalingene med at de som fikk bonusene som en engangsbetaling, også måtte gå med på mer begrensede vilkår i sine kontrakter

LO reagerer

Førsteamanuensis Iver Bragelien ved Norges Handelshøyskole har forsket på effekten av bonusordninger og mener at ledelsen bør være bekymret for hva dette vil gjøre med motivasjonen til de ansatte.

– Den dugnadsånden de snakket om i november, overskygges av at ledelsen nå går stikk imot det de krevde av de ansatte, nemlig kutt og dugnadsvilje, sier han til Dagsavisen.

Røkkum poengterer at de bakkeansatte i SAS skal inn i den samme nedskjæringsprosessen som flygende personell akkurat har vært igjennom. Den prosessen og det videre arbeidet med å nå sparemålet kan fort bli preget av sterk mistillit fra de ansatte. Han kaller situasjonen som er oppstått en tillitskrise.

– Den videre prosessen blir veldig vanskelig. Det er vanskelig å ha tillit til ledelsen når den allerede har bevist at den ikke spiller med åpne kort, sier Røkkum.