Meny

SAS i strupen på Norwegian etter frosttåke-kaos

SAS i strupen på Norwegian etter frosttåke-kaos

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Krangler om torsdagens flyforsinkelser.

Torsdag ble Oslo Lufthavn Gardermoen rammet av fenomenet frosttåke. Det førte til at flyene brukte lengre tid på å ta av ettersom de måtte avises.

Norwegian manglet utstyr og hadde tekniske problemer. Derfor gikk avisingen av motorene tregt, og andre fly måtte vente i kø, også SAS, skriver VG Nett.

Les også: Frosttåke skaper forsinkelser

– Legger skylden på Norwegian

Ifølge VG gikk Sandaker-Nilsen ut i media og sa at Norwegian brukte lenger tid på å avise motorene for å ivareta flysikkerheten.

– Det er å insinuere at andre flyselskaper - som flyr på rute - ikke tar sikkerheten på alvor, og det reagerer vi sterkt på, sier SAS-talsmann Knut Morten Johansen til VG Nett.

Norwegian måtte kansellere ni flyavganger i går, mens SAS måtte kansellere to.

- Faktum er at Norwegian manglet teknisk utstyr til å avise flyene sine - mens SAS har investert store summer og ressurser i utstyr og prosedyrer for å beskytte flymotorene, slik at vi kan fly med god punktlighet også når det legger seg rimfrost i motorene, sier Johansen til VG.no.

– Overdrevet

Lasse Sandaker-Nilsen, informasjonssjef i Norwegian, bekreftet overfor ABC Nyheter at flyselskapet hadde hatt tekniske problemer i går, men hevdet problemene var overdret i media. 

– Det er imidlertid ikke hovedproblemet. Alle sliter med «freezing fog», som gjør at flyene bruker lenger tid på avising, sa Sandaker-Nilsen til ABC Nyheter.

I en tekstmelding til ABC Nyheter bekrefter Sandaker-Nilsen at han fortsatt mener frosttåken var hovedproblemet i går.

– Står du fast ved at problemene i går hovedsaklig ble forårsakt av frosttåke og at det tekniske problemene var overdrevet?

– Ja.

Privatøkonomi
Populært