Forbrukerombudet vil stoppe spam på Facebook

Det er mulig at markedsføringen via Facebook er ulovlig. Foto: COLOURBOX
Det er mulig at markedsføringen via Facebook er ulovlig. Foto: COLOURBOX

Både «sponsede hendelser» og bannerannonser på Facebook kan være ulovlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet har sendt et brev til Facebook hvor de stiller spørsmål ved selskapets markedsføringsmetoder.

Slik Forbrukerombudet ser det er spam og falske merkevarer det største problemet.

I tillegg til at annonser dukker opp i høyrekolonnen har de også begynt å komme opp i nyhetsstrømmen, ofte med påskudd om at venner liker siden.

Les brevet til Facebook her.

Facebook bestemmer

Tidligere kunne du styre hva som dukket om i strømmen din gjennom å «like» en side, men nå er det Facebook som bestemmer, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

– Nyhetsstrømmen er en direkte markedsføringskanal som har mange likhetstrekk med e-post og SMS. Jeg mener prinsippet om at forbrukeren skal kunne styre hvilken reklame han mottar er viktig, og ifølge markedsføringsloven skal forbrukeren gi forhåndssamtykke til elektronisk markedsføring, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også: Ny studie: – Facebook gjør deg tykk og blakk

Mye svindel

Forbrukerombudet opplyser om at det finnes mange falske merkevarer og svindel på Facebook. Bannerannonser lover superrabatt på kjente merker, men selger som oftest fake varer.

– Facebook må ta et større ansvar for å fjerne slike annonser. Forbrukere sier til oss at de trodde det var trygt å handle siden annonsen lå på Facebook, men det viser seg ofte at ikke stemmer, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet har gitt Facebook fram til 11.januar på å svare.

– Facebook etterkommer alltid gjeldende lover og regler, og er i løpende dialog med aktører med interesse i våre produkter og tjenester, inkludert Forbrukerombudet, sier Thomas Kristensen om brevet, policysjef i Facebook Norden, i en e-post til NRK.no.

Personvernpolicy