Analytikere gir SAS-styret det glatte lag

Svenske flyanalytikere gir SAS-styret det glatte lag: Styret bør gå av, sier Anders Lidman. Jacob Wallenberg og styreleder Fritz Schur (i midten) har sittet i styret siden 2001 og skjønner fortsatt ingenting, ifølge Lidman. Til høyre Dag Mejdell.
Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)
Svenske flyanalytikere gir SAS-styret det glatte lag: Styret bør gå av, sier Anders Lidman. Jacob Wallenberg og styreleder Fritz Schur (i midten) har sittet i styret siden 2001 og skjønner fortsatt ingenting, ifølge Lidman. Til høyre Dag Mejdell. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS-styret får beinhard kritikk av svenske analytikere. Styret har liten kunnskap om flybransjen og er ansvarlig for selskapets krise, mener de.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eiere som ikke forstår flybransjen har ansatt sjefer som heller ikke forstår bransjen. Dette er ett av problemene til SAS, ifølge to analytikere som det svenske nyhetsbyrået TT har snakket med. De to tviler på at sparepakken kommer til å redde SAS.

– Selskapet har feil strategi for å klare seg. SAS er mer eller mindre kjørt med sin nåværende strategi, uavhengig av sparepakken som ble godkjent av fagforeningene mandag. Styret har det øverste ansvaret, og styret har vært undermåls, sier flyanalytiker Anders Lidman i konsulentselskapet Aeropol til TT tirsdag.

Les også: Sverige vil fortsatt selge SAS

Han sier styret burde gå av. Styreleder Fritz Schur og nestleder Jacob Wallenberg har sittet i SAS -styret siden 2001.

– De handler som om de fortsatt ikke har forstått noe, ifølge Lidman.

Kunnskap om flybransjen

I SAS-styret er det få, om noen, som har direkte kunnskap om flybransjen, ifølge TT. Styreleder Fritz Schur fikk 655. 000 svenske kroner for sin styrejobb i fjor og nestleder Jacob Wallenberg 415.000.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå reduseres styregodtgjørelsen med 30 prosent etter press utenfra, skriver TT. SAS hevder selv at denne beslutningen ble tatt allerede 5. november og på eget initiativ.

Les også: SAS satser etter tøffe kutt

Heller ikke de siste toppsjefene i SAS er rekruttert på grunn av sine kunnskaper om luftfart. Og eierne, de skandinaviske statene og Wallenberg-sfæren, har heller ikke noen direkte ekspertkunnskap, ifølge Lidman.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en kombinasjon av eiere som ikke forstår fly, som ansetter sjefer som heller ikke forstår fly, sier han.

Feilen

Feilen er at SAS opererer på markeder der man ikke kan tjene penger, mener Lidman. Sjefredaktør Jan Ohlsson i Travel Insider deler vurderingen. Ohlsson mener tidligere konsernsjef Mats Jansson valgte feil strategi da han valgte å la SAS konkurrere på det europeiske markedet, særlig i Nord-Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Løsningen burde i stedet vært langdistanseruter, særlig østover. Eller flere forretningsreiser og spesialisering, mener Ohlsson.

Les også: SAS klar til å tjene penger

Kan bli endringer

SAS' største eier, den svenske staten, har via finansmarkedsminister Peter Norman fortsatt tillit til styret. Men det kan bli endringer.

– Etter den krisen SAS nå har genomgått, må vi kontrollere om selskapet har riktig kompetanse, sier Norman till TT.

Norman sier att han fikk beskjed om de reduserte styregodtgjørelsene via TT.

– Jeg syns det er ett bra initiativ, men det hadde vært bedre om eieren ble informert og at man fortalte det i forbindelse med at konsernsjefen gikk ut og varslet at han reduserte egen lønn, sier Normann.