Meny

SAS klar til å tjene penger

Konsernsjef Rickard Gustafson møter pressen utenfor SAS-huset på Kastrup mandag. -Det er fantastisk gledelig og en stor dag for SAS. De er resultatet av svært hardt arbeid, ikke minst har fagorganisasjonene tatt et stort ansvar, sa SAS-sjef Rickard Gustafson. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS er klar til å tjene penger, etter å ha skviset de ansatte til lengre dager for mindre lønn. Tre lands regjeringer og syv muskuløse forretningsbanker sier kuttene er store nok til å forlenge kreditten.

Næringsminister Trond Giske (Ap) er kjempefornøyd.

– Vi er i mål. Jeg har stor respekt for de ansatte som må kutte i sine opparbeidede rettigheter. Det er hard kost, men alternativet hadde vært mye verre, sier Giske til NTB.

Nå mener han at SAS har fått et nytt fundament og en god posisjon for å omgjøre røde tall til svarte. Den videre prosessen frem mot endelig godkjenning av den nye kredittreserven på 3,5 milliarder svenske kroner, er ifølge Giske formaliteter.

Les også: Giske: – Vi er i mål med SAS

– En stor dag

En lettet og tilfreds SAS-sjef møtte pressen på Kastrup mandag ettermiddag etter maratonforhandlinger med CAU, som organiserer dansk kabinpersonale. Danskene skapte usikkerhet i det lengste ved å holde på i mange timer etter at de øvrige sju fagforeningene hadde gitt seg.

– Nå er avtalene på plass med åtte av åtte foreninger. Det er fantastisk gledelig og en stor dag for SAS. Det er resultatet av svært hardt arbeid, ikke minst har fagorganisasjonene tatt et stort ansvar, sa SAS-sjef Rickard Gustafson.

Samtidig kommer historiene som viser at det gikk hardt for seg i SAS-huset på Kastrup. Forhandlingslederen for de norsk pilotene, Jens Lippestad, forteller til E24 om mafialignende metoder fra ledelsens side.

Les også : Vilkårene for spareplanen oppfylt

Press

– Jeg ble dratt inn i et mørkt rom, alene med de 4-5 øverste lederne for SAS, gitt en ferdig formulert avtale og en penn. Det var en ekstrem situasjonen og et åpenbart ultimatum. Jeg har aldri opplevd maken, sier Lippestad.

Han mener ledelsen forsuret forhandlingsklimaet helt fra starten av, ved systematisk å si til representantene og offentligheten at det ikke var slingringsmonn og følgelig knapt noe å forhandle om.

Resultatet ble likevel ikke så ille som pilotene først fryktet.

Les også: SAS mottar strøm av støtteerklæringer på Facebook

Lønnskuttene for pilotene blir på rundt ti prosent, godt under konsernets første krav. Men flygerne og de kabinansatte får lengre dager og uker og mer ugunstige skiftordninger. Avtalene for de åtte fagforeningene er ikke identiske, så kuttelementene slår ulikt ut. Pensjonsavtalene blir også endret i selskapets favør.

Ny start

Gjennomgangstonen hos bransjeanalytikere i alle de tre landene er at SAS nå har fått en siste sjanse til å vise at selskapet kan konkurrere effektivt med de andre i markedet.

Giske signaliserte klart det samme da han så sterkt understreket at det ikke er snakk om å overføre nye millioner fra statskassen, men snarere stille en utvidet kreditt til rådighet. Forutsetningen var en innsparing på tre milliarder, en øvelse som altså kom mandag.

Les også: Norwegian har planen klar for SAS-konkurs

– Det hadde ikke vært mulig å stille opp for SAS uten at denne spareplanen er blitt godtatt av styret og de ansatte. Situasjonen i luftfarten er hard og nådeløs, og SAS må hele tiden bestrebe seg på å drive effektivt. Men det bør gjøres gjennom drift, rutenett og flypark, ikke gjennom lønnskutt, sier Giske.

Den neste fasen i spareprogrammet til SAS består av salg av virksomheter som bakkeselskapet Ground Handling og Widerøe.

Privatøkonomi
Populært