Meny

Giske: – Vi er i mål med SAS

I MÅL: Giske har stor respekt for de ansatte som må kutte i sine opparbeidede rettigheter, og mener at alternativet hadde vært mye verre. Arkivfoto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Næringsminister Trond Giske (Ap) bekrefter at avtalen om innsparinger i SAS er i mål, men sier det gjenstår et par formaliteter før banker og statlige eiere har gitt sitt godkjenningsstempel.

Styret i SAS sendte mandag en børsmelding om at vilkårene er på plass for å ta spareprogrammet videre for godkjenning hos eierne.

– Vi er i mål. Jeg har stor respekt for de ansatte som må kutte i sine opparbeidede rettigheter. Det er ikke lett, men alternativet hadde vært mye verre, sier Giske til NTB.

Les også : SAS: Vilkårene for spareplanen oppfylt

Forbehold

Næringsministeren tar et lite forbehold om at en av de åtte fagforeningene som undertegnet i morgentimene mandag, må ha en uravstemning blant sine medlemmer. Han tror ikke dette er noe som kan velte avtalen.

Den videre prosessen fram mot endelig godkjenning av den nye kredittreserven på 3,5 milliarder svenske kroner, er ifølge Giske også formaliteter. Men det er skritt på veien som må gjennomføres.

Denne summen innebærer ikke nye pengeoverføringer til SAS, som ved aksjeutvidelsen i 2009, men det dreier seg om en utvidet kredittramme som SAS kan trekke på i pressede situasjoner.

Les også: SAS mottar strøm av støtteerklæringer på Facebook

Konsulent

Et uavhengig, svensk konsulentfirma skal gå gjennom alt tallmaterialet på vegne av de tre skandinaviske landene og de sju forretningsbankene som er långivere. Dette vil ifølge Giske skje raskt, og det er ikke ventet overraskelser her som kan trenere prosessen.

Sist fredag fremmet regjeringen et forslag til Stortinget om at kredittfasiliteten skal godkjennes, under forutsetning av at spareplanen ble akseptert under forhandlinger med de ansatte fagforeninger.

Les også: Norwegian har planen klar for SAS-konkurs

Alle tre de skandinaviske landene skal gjennom en lignende behandling i sine nasjonalforsamlinger.

– Saken ligger i Stortinget, og den er ventet vedtatt før jul. Jeg tror ikke det er noe motstand mot dette opplegget, sier Giske.

Sterkere SAS

Næringsministeren sier at enigheten innebærer et langt skritt mot et mer konkurransedyktig SAS.

– Det hadde ikke vært mulig å stille opp for SAS uten at denne spareplanen er blitt godtatt av styret og de ansatte. Situasjonen i luftfarten er hard og nådeløs, og SAS må hele tiden bestrebe seg på å drive effektivt. Men det bør gjøres gjennom drift, rutenett og flypark, ikke gjennom lønnskutt, sier Giske.

Han er overbevist om at SAS på sikt må søke samarbeid med en av de store i næringen, men hvem som bør bli framtidig partner, vil han ikke mene noe om.

Les også: Avinor-sjefen sier fra seg pensjon fra SAS

Den neste fasen i spareprogrammet til SAS består av salg av virksomheter som bakkeselskapet Ground Handling og Widerøe.

– Det vil være ledelsen i SAS som styrer dette. Næringsdepartementet har ingen rolle å spille i salget av Widerøe og skal heller ikke godkjenne eventuelle kjøpere, sier Giske.

Privatøkonomi
Populært