Meny

SAS mottar strøm av støtteerklæringer på Facebook

SAS-ansatte synes det er rørende med støtte fra kunder i sosiale medier. Skjermdump: ABC Nyheter

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Det er nesten rørende å få så mye ros.

SAS har over 318.000 likes på Facebook, og er ifølge selskapet selv Skandinavias største reiselivsselskap på sosiale medier.

Den siste tiden har antall hendvendelser på sosiale medier økt.

– Vi har opplevd en økt pågang fra kunder. Det er også helt naturlig i en situasjon hvor SAS omtales hyppig i mediene. Vårt oppdrag er å svare kundene så godt vi kan, og da er Facebook og Twitter viktige kanaler, ettersom det er så lett å ta kontakt der, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS til ABC Nyheter. 

Les også: Norwegian har planen klar

Motiverer ansatte

Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS. Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS.

Facebook-sider er tradisjonelt sett et forum hvor kunder kan stille spørsmål, samt gi ris og ros, men i lys av SAS-krisen de siste dagene har Sandstø sett en ny tendens:

– De siste dagene har vi fått en strøm av støtte på Twitter og Facebook. Det er nesten litt rørende å få så mye støtte å ros. Det er lojale kunder og folk som tenker på oss og arbeidsplassene våre, sier Sandstø.

Han sier at dette er motiverende for de ansatte som lever i frykt for konkurs.

– Det blir som en omvendt kundedialog. Jeg tror det kommer til å bli litt morsomt å se tilbake på, sier han.

Les også: Nærmer seg enighet

Måtte kutte Face of SAS

SAS har tidligere fått mye ros for sin kommunikasjonsstrategi, spesielt for at de hver måned utnevnte et nytt Face of SAS, som representerte SAS på Facebook den uken.

Det ble det imidlertid slutt på i august.

– Det har å gjøre med at vår ansvarlige for sosiale medier sluttet, og vi hadde ikke ressurser til å erstatte ham. Det måtte vi også justere Facebook-aktiviteten ut i fra, sier Sandstø.

Privatøkonomi
Populært