SAS: Vilkårene for spareplanen oppfylt

Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS-styret slår fast at forutsetningen for å sette i verk spareplanen er innfridd etter at de åtte fagforeningene har godtatt sparetiltakene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta:

Avtalene mellom SAS og fagforeningene:

  • SAS har forhandlet med i alt åtte fagforeninger om innholdet i spareplanen som ble lagt frem i forrige uke.
  • De åtte er: Cabin Attendants Union (CAU – kabinansatte i Danmark), Norsk kabinforening (NKF), SAS Norge kabinforening (SNK), Unionen (Svenske kabinansatte), Svensk pilotforening, Dansk pilotforening, Parat luftfart, SAS Scannor flygerforening (SNF, de tidligere Braathens-flygernes forening), Norsk Flygerforbund.
  • Målet har vært å spare tre milliarder kroner.
  • Mandag ettermiddag hadde alle fagforeningene blitt enige med SAS-ledelsen.
  • Avtalene innebærer at de 15.000 SAS-ansatte må jobbe mer og gå ned i lønn, samt godta dårligere pensjonsvilkår
  • De kabinansatte avstår fra lønnsøkninger i 2013 og 2014, og får økt arbeidsuken fra 44 til 47,5 timer. De må godta inntil 13 timers sammenhengende vakter.
  • For flygerne fjernes flere lønnstrinn, slik at særlig de best betalte går kraftig ned i lønn.
  • Flygerne skal fly mer – fra 179 dager til 190 dager i året.
  • De svenske flygernes fagforening oppgir at de går ned i lønn tilsvarende en månedslønn, mens de norske flygerne sier de går ned ti i prosent i lønn.
  • Flygerne går over fra en ytelsesbasert pensjonsordning til innskudd, noe som skal senke SAS' pensjonsutgifter kraftig.
  • Flygernes diett reduseres med mellom 20 og 27 prosent.


Kutt hos SAS:

  • SAS la mandag frem den omfattende spareplanen 4 Excellence Next Generation til seks milliarder svenske kroner.
  • SAS vil få inn tre milliarder kroner ved å selge flyselskapet Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling. Selskapet kvitter seg også med eiendommer ved flyplassene og selger flymotorer.
  • Innsparing på tre milliarder svenske kroner tas ut i personalkostnader, det vil si bemanningskutt, nye pensjonsordninger og utsetting av tjenester.
  • Antall ansatte skal ned med rundt 6.000 personer. Nedbemanningen omfatter salg av datterselskaper og tjenesteutsetting. Dersom planen gjennomføres, vil SAS sitte igjen med 9.000 ansatte.
  • Administrasjonen samles i Stockholm. Administrasjonen kuttes med 800 årsverk.
  • De ansatte får ny kollektivavtale. Lønnen reduseres i gjennomsnitt med 12 prosent, og de fleste flyttes fra ytelsesbasert pensjon til innskuddspensjon.
  • Konsernsjef Rickard Gustafson kutter egen lønn med 20 prosent. Andre i ledelsen får lønnskutt på 15-17 prosent.

Fakta om fagforeninger i SAS-systemet:

Det finnes mellom 30 og 40 fagforeninger i SAS-systemet i Norge, Sverige og Danmark. Her er de største og viktigste:

Pilotforeningene:

Norske SAS-Flygeres Forening (NSF).

SAS Braathens Flygerforening (SBF) – organiserer tidligere piloter i Braathens.

SAS – Svensk Pilotforening.

Dansk Pilotforening.

Kabinforeningene:

Norsk Kabinforening (NKF).

SAS Norge kabinforening (SNK) – organiserer tidligere kabinansatte i Braathens.

Svensk kabinforening (Scandinavian Cabin Crew Association (SCCA).

Dansk kabinforening (Cabin Attendants Union (CAU)).

Bakkepersonell:

SAS personalklubb – organiserer funksjonærer og trafikkpersonell i Norge.

SAS Verkstedklubb – organiserer hovedsakelig flymekanikere, flyarbeidere og speditører. Er den største LO-fagforeningen i SAS.

Paraplyorganisasjonen Unionen – organiserer de fleste bakkeansatte i Sverige.

Handel og Kontor Luftfart – organiserer de fleste bakkeansatte i Danmark.

Det finnes i tillegg ulike fagforeninger for transportmedarbeidere, sivilingeniører, administrativt ansatte m.f.


Dette er medlemmene i SAS-styret:

  • Fritz H. Schur, styreleder
  • Jacob Wallenberg, nestleder
  • Timo Peltola, styremedlem
  • Dag Mejdell, styremedlem
  • Monica Caneman, styremedlem
  • Jens Erik Christensen, styremedlem
  • Gry Mølleskog, styremedlem
  • Elisabeth Goffeng, styremedlem (ansatterepresentant)
  • Anna-Lena Gustafsson, styremedlem (ansatterepresentant)
  • Ulla Gröntvedt, styremedlem, (ansatterepresentant)

SAS' historie:

1946: Flyselskapet SAS (Scandinavian Airlines System) ble opprettet som et samarbeid mellom de nasjonale flyselskapene i de tre skandinaviske landene.

Hensikten var å drive langdistanseflyginger. Den første flygingen gikk fra Stockholm til New York.

1948: Virksomheten ble utvidet til å gjelde europeiske ruter.

1954: SAS var første selskap med rute over Nordpolen med flyginger mellom København og Los Angeles.

1959: SAS kjøper sitt første jetfly, og selskapet er først ute å kjøpe med en spesiell DC-8 utgave med ekstra stor rekkevidde. Det skjer i 1967, og flyet skal bli verdens mest anvendte langdistansefly.

1960: Selskapet åpner sitt første hotell, i København.

1965: SAS er første flyselskap som introduserer elektronisk reservasjonssystem.

1971: Selskapet setter inn sin første jumbojet Boeing 747-maskin.

1982: SAS er Europas mest punktlige flyselskap, og året etter, i 1983, får SAS utmerkelsen «Årets flyselskap».

1996: SAS kjøper seg inn i Widerøe. Eneeier fra 2002.

2001: Eierselskapene avvikles, og SAS organiseres som ett aksjeselskap. Børsnoteres i Stockholm, København og Oslo. Selskapet kjøper den kriserammede konkurrenten Braathens.

Den svenske, danske og norske stat eier til sammen halvparten av aksjene og private interesser eier den andre halvparten.

2004: SAS deles opp i tre nasjonale datterselskaper, samt en interkontinental virksomhet. Det norske selskapet integreres med Braathens.

2008: Finanskrisen fører til reorganisering. De nasjonale selskapene blir slått sammen til en skandinavisk enhet i 2009.

2011: Konsernet legger fram en omfattende spareplan.

2012: SAS vil selge Widerøe og SAS Ground Holding og kutte kraftig i antall ansatte som ledd i spareplanen.

SAS har i dag en flåte på 147 fly. Totalt 215, hvis man regner med datterselskapene Blue1 og Widerøe. Flyr til 114 destinasjoner.

I 2011 reiste 27,2 millioner personer med SAS (inkludert Blue1 og Widerøe).

Planen avhenger imidlertid av et vilkår fra det danske pilotforbundet om at en tredel av medlemmene må godkjenne resultatet. En avstemning er ventet i løpet av de nærmeste dagene, opplyser SAS-styret.

På Gardermoen var samtidig stemningen god mandag ettermiddag, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johannessen i SAS Norge.

– Når siste signatur nå er på plass, kan vi senke skuldrene. Nå skal vi glede oss, sier han til TV 2.

Han betegner spareplanen som smertefull, men nødvendig, og gir honnør til de ansatte.

Ja til slutt

Den danske kabinforeningen CAU inngikk mandag ettermiddag en avtale med SAS. Dermed er alle fagforeningene med på sparetiltak som kan berge selskapet fra konkurs.

SAS hadde satt en frist til midnatt natt til mandag for å bli enig med fagforeningene, men først like før klokka 15 mandag var det klart at den siste av de åtte foreningene, den danske kabinforeningen CAU, har inngått en spareavtale med SAS, opplyser foreningen til nyhetsbyrået Ritzau.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I morgentimene skrev den mandag ble den ene fagforeningen etter den andre enig med ledelsen om sparetiltakene som kan bidra til å berge arbeidsplasser og hindre en konkurs. De sju fagforeningene har gått med på å heve pensjonsalderen fra 60 til 65 år og jobbe mer for lavere lønn.

Tøff forhandlingspart

Forhandlingene med den danske kabinforeningen CAU trakk imidlertid i langdrag. Foreningen er kjent for å være en tøff forhandlingspart, og også denne gangen var det foreningen under ledelse av Helge Thuesen som holdt SAS på pinebenken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– CAU har gjennom konstant konstruktiv tilgang til forhandlingene gitt de bidrag som sikrer at SAS holdes flygende fremover. Målet har hele tiden vært å sikre den kvaliteten som kundene etterspør og som vi alle skal leve av, uttaler foreningen, ifølge Ritzau.

– At løsningen kom så sent, skyldes at vi ble sent invitert med i forhandlingene, opplyser CAU.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Øker arbeidstiden

Ifølge nyhetsbyrået TT har det danske kabinpersonalet gått med på å øke arbeidstiden til 47,5 timer i uken mot 44 timer tidligere. De har også gått med på å si fra seg en månedslønn per år. Avtalen innebærer også muligheten til å jobbe 13 timer på en arbeidsdag.

Møte

Styret i SAS skulle møtes senere mandag ettermiddag, sammen med finansieringsgruppen som består av bankene Nordea og Swedbank, den svenske og norske stat, samt Wallenberg-stiftelsen KAW. Der blir det avgjort om avtalene mellom SAS og fagforeningene er gode nok til videre finansiering av selskapet.

Styreleder Fritz Schur, nestleder Jacob Wallenberg og styremedlem Dag Mejdell skulle klokken 16.30 møte pressen i SAS-lokalene på Kastrup.

SAS-konsernsjef Rickard Gustafson sa til pressen mandag ettermiddag at det har vært intensive forhandlinger, men at dialogen har vært god.

Se også: - Bare én forening gjenstår

Les også: Nærmer seg enighet

Følg dramaet live i denne saken