«Prøv fritt» og «kr 0,-» koster minst 2628 kroner

- ULOVLIG: Denne kampanjen fra TV-selskapet Viasat bryter med loven, ifølge Forbrukerombudet. Skjermdump: Viasat.no
- ULOVLIG: Denne kampanjen fra TV-selskapet Viasat bryter med loven, ifølge Forbrukerombudet. Skjermdump: Viasat.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedsføringen fra Viasat er ulovlig, slår Forbrukerombudet fast. Nå vil Viasat endre kampanjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en reklamekampanje inviterer Viasat forbrukerne til å prøve alle deres kanaler i to måneder for «kr 0,-».

Selskapet opplyser imidlertid ikke om at forbrukeren må binde seg til å betale minst 219 kroner hver måned i et helt år etterpå. Noe som betyr at kunden må betale minst 2628 kroner til Viasat.

Dermed er markedsføringen ulovlig, slår Forbrukerombudet fast.

Lokkepriser uten tydelig informasjon

På sine nettsider skriver ombudet at kampanjen er problematisk av to grunner:

For det første er det forbudt å hevde at en ytelse er gratis eller liknende hvis dette ikke er tilfelle.

For det andre er det ikke tillatt å reklamere med iøynefallende lokkepriser uten tydelig å opplyse om hva som er de vesentlige vilkårene for tilbudet.

Forbrukerombudet har nå bedt Viasat om å endre eller stanse markedsføringen.

- Når forutsetningene for tilbudet ikke kommer tydelig frem kan forbrukere bli lurt til å inngå avtaler med bindingstid uten at de er klar over det, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik lurer meglere boligkjøpere

Vil endre markedsføringen

Viasat har fått tirsdag som frist til å komme med en tilbakemelding til Forbrukerombudet.

Informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat opplyser at Visat kommer til å gjøre de nødvendige justeringer som Forbrukerombudet peker på.

- Vi kommer til å komme med en tilbakemelding til Forbrukerombudet innen fristen i morgen. Vi er opptatt av å følge lover og regler når det gjelder markedsføring tar deres krav til etterretning, sier Christensen til ABC Nyheter.

- Sjekk vilkårene nøye

Forbrukerombudet oppfordrer forbrukerne til å være nøye med å sjekke vilkårene ved «gratis»-tilbud på abonnementsbaserte tjenester.

Slike tilbud kan være en grei måte å bli kjent med en ny tjeneste på, men du bør være oppmerksom på at du ofte må si opp innen en gitt frist for å unngå å bli bundet, skriver ombudet på sine nettsider.