Meny

Plassmangel hos DNB i Bjørvika

Trangt om plassen i DNBs nye hovedkontor i Bjørvika. (bygningene til høyre). Foto: Kristine Nyborg

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det gjør at ansatte ved DNBs nye hovedkontor i Bjørvika må sitte på barkrakker.
En underdekning på opptil 30 prosent i Norges største banks nye hovedkvarter har skapt protester blant de ansatte, skriver Dagens Næringsliv. Samlet for hele bygget skal det være en såkalt «underdekningsfaktor» tilsvarende 15 prosent færre arbeidsplasser enn ansatte. Underdekningen er så stor at ansatte må dra grytidlig på jobb for å sikre seg plass.

 

– Ingen i Bjørvika har faste plasser. Hvis det er fullt, og noen kommer senere, så risikerer de at det ikke er ledig i teamet. Det er konsekvensen av free seating, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til Dagens Næringsliv.

Ansatte i DNB som kommer for sent, risikerer å tilbringe deler av dagen på en barkrakk.

– I all hovedsak er reaksjonene positive. I områder med for stor underdekning har det vært misnøye og folk har sagt tydelig ifra. Det skjønner vi.

30 prosent underdekning


Nå har 2300 av i alt 4200 ansatte flyttet inn i det nye prestisjebygget rett ved Operaen. DN har snakket med flere ansatte som reagerer på blant annet følgende:

* Ansatte må rydde pulten klar for kolleger hvis vedkommende skal ut av huset eller i møter.

* Hver ansatte har et skap til personlige eiendeler og en bærbar pc.

* Når alle har flyttet inn, vil det være en underdekning på i snitt cirka 15 prosent.

Førstemann til mølla

I en av etasjene, hvor det er lagt opp til en underdekning på 30 prosent, sitter avdeling for Nordiske Konsernkunder.

– Det er ikke faste plasser, den som kommer først på jobb velger først, sier Anders Lægreid, leder av Nordiske Konsernkunder, til Dagens Næringsliv.

Konsernhovedverneombud, Eli Solhaug, bekrefter en blandet tilbakemelding fra ansatte.

– For noen passer dette, for andre vil det bli en tilvenning. Det med rotasjon må hver etasje finne ut av. Dette er fortsatt veldig nytt, så da oppstår det både positive og negative tilbakemeldinger, sier Solhaug til DN.

Jobber på spreng

Også på intranettet erkjenner konserndirektør i Operations, Liv Fiksdahl, overfor de ansatte at forholdene ikke er optimale: «Noen er imidlertid ikke helt fornøyde med arbeidsforholdene, og noen har heller ikke optimale arbeidsforhold, og har sagt ifra om det. Jeg kan love at prosjektet jobber på spreng for å kunne gjøre de endringer som trengs», sier Fiksdahl i en intern artikkel DN har fått tilgang til.

Les også: DNB lokker privatkundene til å spare i risikable lån

Privatøkonomi
Populært