Meny

Avtaleforslag lagt fram for SAS-pilotene

De norske SAS-flygerne fikk seg tirsdag forelagt nye lønns- og pensjonsavtaler. SAS må gjennom tøffe spareplaner for å overleve som selskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konsernledelsen i SAS la tirsdag fram detaljerte forslag til endringer i pensjonsavtaler og lønn for flygerne, bekrefter leder Jens Lippestad i Norske SAS-flygere.

Konsernledelsen har gitt alle fagforeningene i SAS sju dager på seg til å gi tilbakemelding om avtalene. Styret i SAS møtes søndag 18. november for å avgjøre om det er grunnlag for å gå videre.

Lippestad sier til NTB at målet må være å nå fram til en prinsipiell enighet med konsernledelsen innen søndag.

Les også: – Giske krevde salg av Widerøe

– Ikke i detalj

– Men en bindende avtale som regulerer alt på et så komplisert område som for eksempel pensjon, vil det ikke være mulig å komme fram til på så kort tid, sier han.

Han mener endringene av pensjonsavtaler for pilotene i SAS må tilpasses utfallet av den videre behandling av Banklovkommisjonens forslag.

Banklovkommisjonen la fram sine forslag i sommer. Finansdepartementet arbeider med saken, men vil ikke ha en stortingsmelding klar før til våren.

Kommisjonen har foreslått at de 300.000 arbeidstakerne som har ytelsespensjon skal over på ny pensjonsordning neste år. Kommisjonen har foreslått to nye produkter som kan erstatte ytelsespensjonen. Forslagene er av Dagens Næringsliv omtalt som såkalte hybridprodukter; ett ligner på innskuddspensjon og det andre ligner på ytelsespensjon.

Les også: - Ingen aktør som vil kjøpe SAS

– Forsiktig positiv

De svenske pilotene fikk tirsdag ettermiddag informasjon om de nye avtaleforslagene, sier lederen i den svenske pilotforeningen, Gunnar Mandahl, til TT.

Han karakteriserer konsernledelsens tidsplan som «veldig ambisiøs», fordi det dreier seg om saker «det vanligvis tar tid bli enige om».

SAS-ledelsen hadde fredag ettermiddag ennå ikke innkalt til forhandlinger om sparepakken, ifølge Mandahl.

Den totale sparepakken innebærer at SAS skal spare 3 milliarder kroner gjennom kutt og bedre likviditeten med samme beløp gjennom salg av enheter, blant annet Widerøe og SAS Ground Handling.

Lippestad sier de tre fagforeningene som organiserer SAS-pilotene i Danmark, Sverige og Norge, i hovedsak er samordnet og har samme syn på situasjonen for selskapet.

– Det gjelder selv om vi synes konkurstrusselen er overspilt, sier han.

Gunnar Mandahl sier den svenske pilotforeningen har sagt seg forsiktig positiv til SAS-ledelsens plan, men er kritisk till å bli stilt overfor et ultimatum.

Kabinansatte boikottet

Mens leder Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening så langt har sagt at kabinpersonalet står bak spareplanen og ønsker å komme fram til en avtale så raskt som mulig, er bildet litt mer urolig i Danmark.

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS befant seg tirsdag i København for å diskutere spareplanen med de ansatte.

Men de danske kabinansatte boikottet møtet. De er opprørt over at selskapets ledelse gjennom mediene har appellerte direkte til de kabinansatte i stedet for til kabinpersonalets fagforening, Cabin Attendants Union, CAU.

Framgangsmåten er egnet til å undergrave den danske modellen, lyder kritikken.

CAU vedgår at det er tale om en ekstraordinær situation, men det gir ikke carte blanche til å bryte regler som utgjør fundamentet for forhandlinger mellom arbeidsgivere og arbeidstakere i Danmark, opplyser CAU til Ritzau.

Man forventer i stedet at ledelsen forhandler den omfattende spareplanen på 3 milliarder kroner med CAU, som representerer omkring 1.400 danske kabinansatte i SAS.

Les også: SAS-sjefen kutter selv lønnen med 20 prosent

Privatøkonomi
Populært