Meny

Julehandel for over 50 milliarder

De første prognosene for julehandelen i år viser at nordmenn vil handle for mer enn noen sinne. Her fra Karl Johans gate i Oslo, et svært populært handelsområde i julestria. Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi legger igjen stadig mer penger under juletreet.
Fakta om julehandelen 2012:

* Handelen vil passere 50 milliarder kroner

* Hver nordmann vil for første gang handle for over 10.000 kroner

* Veksten blir på 2 prosent sammenlignet med desember 2011

* Butikkene i Oslo har høyest omsetning med 11.150 kroner per innbygger

* Butikker i Hedmark og Østfold ligger på bunnen med 8.700 kroner per innbygger

* Over 40 prosent av pengene vi bruker i julemåneden går til mat og drikke

* Hver tredje nordmann vil handle julegaver på internett

* Nordmenn tror de vil bruke 1.800 kroner på nettjulegaver i år

* En av tre at tror de vil handle minst halvparten av gavene på internett

Kilde (Virke og TNS Gallup/Nets)

Om prognosene til arbeidsgiverorganisasjonen Virke slår til, vil handelen i desember 2012 for første gang passere 50 milliarder kroner.

Det anslås at veksten i julehandelen blir på 2 prosent selv om det er to færre handledager i årets julemåned i forhold til i fjorårets.

Butikkene i Oslo har den høyeste omsetningen per innbygger med 11.150 kroner, mens butikkene i Hedmark og Østfold ligger på bunnen med en omsetning på 8.700 kroner per innbygger.

Hver nordmann vil i desember i år for første gang julehandle for over 10.000 kroner. Det nøyaktige tallet er 10.030 kroner, 70 kroner mer enn i fjor.

Mat og drikke

Det de fleste bruker mest penger på, er det som skal settes på bordet av mat og drikke.

Over 40 prosent av pengene vi bruker i forbindelse med jula går til det. I dagligvarebutikkene øker omsetningen med 20 prosent i desember, og nordmenn kjøper nesten dobbelt så mye vin og brennevin som ellers i året.

For butikkene som selger klær, bøker, pynt til hjemmet, smykker, leker, sportsutstyr og elektroniske artikler er jula viktig. Mange bransjer har i desember en omsetning som er 2,5 til 3,5 ganger høyere enn ellers i året.

Viktig med snø

Selv om Virke spår høyere omsetning, kan ikke organisasjonen se inn i snøkrystallkula.

Skulle krisen i Europa forsterke seg og snø og kulde utebli, kan det godt skje at omsetningen i desember går ned, skriver handelsnæringens hovedorganisasjon i en pressemelding.

Og selv om prognosene slår til, anslår Virke at veksten i desember blir vel 2 prosentpoeng svakere enn hva omsetningsutviklingen har vært i årets tre første kvartaler da den har vært på 4,2 prosent.

Stadig flere reiser også ut av landet i jula. I år anslår Virke at rundt 300.000 nordmenn heller velger å gå rundt et palmetre.

Eksplosiv netthandel

Den eksplosive utviklingen i netthandel bidrar kanskje til at det ikke blir like krevende å kaste seg ut i butikkenes sydende julehandel.

I år regner hver tredje nordmann med å handle julegaver på nett, og netthandlende nordmenn tror de vil bruke 1.800 kroner på nettjulegaver i år, fremgår det av årets julehandelsundersøkelse som TNS Gallup har gjennomført for Nets.

Den største gruppen av netthandlende nordmenn er i aldersgruppen 30 til 44 år, der 56 prosent opplyser at de regner med å kjøpe nettjulegaver.

Andelen av nettjulehandlere over 60 år holder seg stabilt og ligger på 11 prosent.

Av dem som handler inn julegaver på internett sier en av tre at de tror de vil handle minst halvparten av gavene der.

Privatøkonomi
Populært