Rapport: Mange får ikke varene de kjøper på nett

Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.com

En av tre forbrukere som klager på netthandel over grensene, har opplevd at varen de bestilte ikke ble levert, viser ny rapport. Sjekk hvordan du kan handle trygt på nettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En undersøkelse av klager fra forbrukere i Europa viser at det fortsatt er problemer når man kjøper varer fra andre land i EU/EØS over nett.

Rapporten Det Europeiske Nettmarkedet – forbrukerklager 2010–2011 som i dag blir sluppet i Brüssel, er en gjennomgang av over 60.000 klager.

Klagene er samlet inn fra 29 forbrukerkontorer som hjelper folk med handel over grensene.

Les også: Tollregler for netthandel

30 prosent fikk ikke varene

Forbrukerkontorene fikk til sammen i snitt 31.000 klager per år. Av disse var det 56 prosent som gikk på netthandel. Det er en økning på mer enn fem prosent sammenlignet med 2008-2009 og i samsvar med økningen i netthandel over grensene, ifølge rapporten.

De fleste klagene er knyttet til leveringsproblemer og problemer med produktet/tjenesten.

Den enkeltårsaken som fikk flest til å klage var at varen som ble bestilt, ikke ble levert til kjøperen. Hele 30 prosent av klagene gikk på dette.

Hele tre av fire klaget på kjøp de hadde gjort i nettbutikker i Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Luxemburg og Nederland. Det er også disse landene som står for det meste av netthandelen over grensene i Europa, ifølge rapporten.

Les også: Her er norges billigste nettbutikk

– Større utvalg, bedre priser

Ett av kontorene som har bidratt med registrerte klager, er det norske Forbruker Europa.

Rådgiver Kirsti Pamphlett forteller at det i 2011 var cirka 900 klager fra norske forbrukere der de hadde kjøpt varer gjennom netthandel i et annet EU/EØS-land.

Hun mener undersøkelsen viser at det fortsatt er vanskelig å være forbruker på nettet og at sterk og effektiv forbrukerbeskyttelse i hele EU må være et mål for alle.

På tross av alle klagene, så anbefales netthandel over grensene på det varmeste i rapporten. Hvorfor det?

– Det er en del av det vi er med på i forhold til det indre marked, at vi skal utnytte fri flyt av varer og tjenester. Det blir økt konkurranse ved at det blir flere tilbydere og samtidig blir det et større utvalg av varer for oss forbrukere.

– Det går på altså på bedre tilbud og konkurransedyktige priser, sier Pamphlett til ABC Nyheter.

Les også: Syv av ti handler på nett

EU-lista for trygg netthandel

Sjekkliste for netthandel

1. Vit hvem du handler hos

  • Kjøp først og fremst fra et nettsted du er kjent med eller er blitt anbefalt. Sjekk at nettstedet oppgir fullt navn og kontaktdetaljer, inkludert postadresse, slik at du vet hvem du handler hos. Hvis selgeren bare oppgir e-postadresse for nettbasert klageskjema er dette ikke et godt tegn.
  • Ikke gå ut fra at nettstedet ligger i det landet som er indikert med nettadressen, (.no betyr ikke nødvendigvis at nettstedet er basert i Norge).

2. Gjør hjemmeleksa

  • Vær obs hvis nettstedet er helt nytt. Useriøse nettsteder dukker opp og forsvinner i stor hastighet.
  • Sjekk alltid bakgrunnen på fremmede nettsteder før du handler. Et enkelt internettsøk kan avdekke negative tilbakemeldinger om selgeren, lagt ut av andre forbrukere. Det forekommer dessverre også at skruppelløse selgere legger ut positive tilbakemeldinger om seg selv, spesielt på sine egne nettsteder.
  • Nettsvindlere kan også betale for annonser i søkefeltet, slik at deres nettsted kommer opp først i ditt søk. Ikke la deg lure av en flott ranking i en søkemotor.

3. Betal på en sikker måte

  • Du bør aldri sende kontanter eller overføre penger direkte fra din konto, da har du ingen rettigheter hvis noe går galt. Du har vanligvis bedre sikkerhet hvis du bruker kredittkort.
  • Pass på at du er på en sikker nettside når du legger inn kredittkortinformasjonen din. Se etter hengelåssymbol nederst i vinduet og sjekk at nettadressen begynner med «https://».
  • Sørg for at pc-en din har oppdatert anti-virus program eller brannmur installert.

4. Unngå å bli lurt

  • Du må ALDRI svare på e-poster (spam) fra fremmede. Vær obs når du klikker på linker i e-poster – her kan det ligge mulig fare, for eksempel phishing.
  • Vær obs på signaler som kan tyde på svindel; for eksempel løfte om en kjempegevinst i et lotteri, melding om at du snarest må oppgi opplysninger for å få premien du har vunnet, eller andre forespørsler om å betale noe eller oppgi personlig informasjon.
  • Ikke gi ut personlig informasjon som ikke er nødvendig for å fullføre en transaksjon. Visse personlige detaljer kan kombineres med kredittkortnummeret ditt og føre til identitetstyveri.
  • Ikke la deg friste av piratvarer. Slike produkter er ofte farlige (eks. helsekost/medikamenter) eller av dårlig kvalitet, og det kan være nesten umulig å få ordnet opp hvis noe går galt. Salg av piratvarer er illegalt og ofte forbundet med organisert kriminalitet.

5. Vær klar over dine forpliktelser

  • Les alltid det som er skrevet med liten skrift slik at du vet nøyaktig hva du går med på før du foretar kjøpet eller inngår kontrakten. Se spesielt etter selgerens regler for kansellering og retur.
  • Ta utskrifter av sidene (screenshots) du får opp når du handler - dermed har du bevis på alle inntastinger du har gjort og informasjonen på sidene.
  • Bruk Howard Online Shopping Assistant som ligger på alle ECC-nettverkets sider for å sjekke når og hvor en nettside er registrert, samt annen bakgrunnsinformasjon.

Hvis noe går galt…

  • Klag skriftlig til nettselgeren
  • Ta vare på korrespondansen mellom deg og selger, samt screenshots hvis noe uvanlig skjer.
  • Hvis du ikke er fornøyd med nettkjøp du har gjort hos en selger i EU, samt Island, kan du ta kontakt med Forbruker Europa for veiledning og råd.

Personvernpolicy