Ruter kan skylde deg penger

Ruter kan skylde deg penger
Ruter kan skylde deg penger

Busspassasjerer i Oslo har betalt mer enn det egentlig koster. - Umulig å si hvor mye penger vi har fått inn, sier Ruter

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Oslo skal det koste 27 kroner dersom du har kjøpt et reisekort der penger trekkes for hver reise. Men nå melder VG at flere kunder skal ha betalt tre kroner for mye per tur.

Automatene ombord i de grønne regionbussene, hvor passasjerene med smartbilletter må trekke kortet, skal nemlig være innstilt på å trekke 30 kroner. Det skyldes ifølge Ruter at de grønne bussene ikke tidligere tok opp passasjerer for reiser innen Oslo.

Siden oktober 2011 har de grønne bussene tatt med passasjerer også innenfor Oslo-sonen.

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier til samme avis at sjåførene må taste inn riktig pris for å overstyre automaten, men at mange dropper dette.

Ruter skal ha blitt gjort oppmerksomme på feilen i vår da flere kunder tok kontakt. Isberg hevder likevel at bare et titalls personer er berørt, men hun tør ikke si hvor mye penger Ruter har tjent på feilen.

– Det er umulig å si. Informasjonen jeg nettopp har fått er at dette gjelder et titalls personer. Da er det ikke så veldig mye penger det er snakk om. Kundene som har tatt kontakt har fått pengene tilbake, sier Isberg til VG.

Smartbillett ble introdusert i Oslo våren 2011 og informasjonssjefen i Ruter erkjenner at de har et uoversiktlig billettsystem.

– Vi må bare erkjenne at etter at vi lanserte ny pris- og sonestruktur, ble det en mellomløsning blant annet med Smartbillett, som gjorde at vi fikk litt flere billettslag enn vi kanskje ønsket. Dette har vært uoversiktlig for kunden og teknisk utfordrende og komplisert for Ruter, sier Isberg.

Hun oppfordrer nå alle kundene som tror de er berørt av feil til å sjekke opp om de har blitt trukket for mye.

– Alle som skal ha betalt 27 kroner, men har blitt trukket 30, skal selvfølgelig få pengene tilbake. Dette er noe som kunden på ingen måte kan klandres for. Så her må bare Ruter gjøre opp for seg, og det gjør vi selvfølgelig med glede, sier Isberg.

Personvernpolicy