Meny

Dataproblemer stengte norske nettbanker

FEILMELDING: Dette er hva du møter dersom du forsøker å logge deg inn i nettbanken til DNB. Foto: Skjermdump (DNB)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et driftsproblem hos leverandøren Evry gjorde at mange bankkunder i Norge onsdag ettermiddag hadde problemer med minibank, betalingsterminaler, nettbank og mobilbank.

Problemene oppsto ved 15-tiden. Norges største bank DNB la ut en melding på sine nettsider der det hete:

«Det er for tiden en nettverksfeil hos vår driftsleverandør. Dette medfører at det ikke er mulig å logge inn i nettbanken, bruke våre SMS-tjenester eller kontofon»

Talsmann i Evry,Geir Remman, sier til ABC Nyheter at det var en feil i en sentral komponent i deres infrastruktur som var bakgrunn for problemene.

Ved 16.50-tiden bekrefter Evry at flere av banktjeneste er på vei opp igjen.

– De fleste banktjenester er nå på vei til å fungere igjen, sier Remman til ABC Nyheter.

– Feilen gjorde at man ikke fikk utført nettbanktransaksjoner, og hindret bruk av minibank og betaling med kort, sier han.

Jobber med feilsøking

Siden driftsproblemet oppsto arbeidet Evry med å rette feilen.

– Det jobbes nå med feilsøking i våre systemer for å finne ut hva som ligger bak bruddet. Vi har satt av et større team som vil jobbe utover kvelden for å rette opp feilen, sa Rammen tidligere i dag.

En av bankene som skal ha vært nede, sammen med DNB, var Sparebank1 SR-Bank.

– Vi har problemer med minibanker, nettbank og mobilbank. Interne systemer i banken er også nede, sa informasjonskonsulent Frode Sandal i Sparebank1 SR-Bank til Stavanger Aftenblad etter at driftsproblemene ble oppdaget.

– Problemet er hos leverandøren Evry. Det jobbes på spreng for å rette opp feilen, sa Sandal.

Privatøkonomi
Populært