Meny

Staten bruker 75 millioner på PR-byråer

Statnett er blant storforbrukerne av PR. Foto: NTB Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stadig flere statlige etater føler et behov for medietrening og ekstra hjelp til mediehåndtering ved større kriser. I fjor brukte statlige etater 75 millioner kroner på å hyre inn hjelp fra PR-byråer.

Det er Aftenposten som har samlet inn tall fra 75 statlige virksomheter - departementer, direktorater, tilsyn og andre etater. Tallene viser at etatene brukte til sammen over 75 millioner på slike tjenester i fjor. Da er statlige aksjeselskap ikke tatt med.

Pengebruken varierer fra noen hundre tusen kroner til flere millioner. Storforbrukerne er Helsedirektoratet, fulgt av Norad, Kirkerådet og Statnett.

Det er byråer som Geelmuyden Kiese, Burson-Marsteller og Gambit HK som er mest brukt, mens mye omtalte First House benyttes i mer beskjeden grad.

Utviklingen har vært eksplosiv sammenliknet med en undersøkelse ABC Nyheter gjennomførte for to år siden.

Da hadde departementene brukt 19,9 millioner på to og et halvt år. I det tallet er ikke direktoratene tatt med.

Samtidig ansetter også staten stadig flere kommunikasjonsrådgivere. I departementene har antallet økt fra 15 i 1984 til 178 i 2011. Fra 2008 til 2011 har antallet rådgivere i offentlig sektor totalt vokst fra 1.385 til 1.820, ifølge Finansavisen.

Utviklingen gjør sivilombudsmann Arne Fliflet litt engstelig.

– Den kan gjøre at vanlige folks avmaktsfølelse øker. Den kan også svekke rettssikkerheten. For folk står ikke bare overfor et vanlig byråkrati, men også et byråkrati som går aktivt inn for å fremme sin sak, sier han.

Statssekretær Tone Toften (Ap) i Fornyings- og administrasjonsdepartementet forklarer utviklingen med økende medietrykk.

Les flere nyheter

Privatøkonomi
Populært