Meny

Finanskjendiser flytter markedet

BJELLESAU? Investor Jens Ulltveit Moe hevder han ikke tenker over effekten han har på andre investorer. (Arkivfoto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Endelig er bjellesau-effekten påvist. Enkelte norske investorer har stor kjendis-effekt på aksjer, viser studie.

Drar finanskjendiser med seg andre investorer når de handler aksjer?

Det var spørsmålet mastergradsstudentene Sjur Jensen Bay og André Straith Amundsen på BI stilte seg da de skulle begynne på sin masteroppgave for to år siden.

De to analyserte aksjekjøp- og salg foretatt av 13 investorkjendiser på Oslo Børs, utført av blant annet John Fredriksen, Kjell Inge Røkke, Jens Ulltveit-Moe, Idar Vollvik, Arne Blystad og Jan H. Andersen. Konklusjonen var kanskje ikke overraskende: Kjendisinvestorer påvirker aksjekursene.

- Det er sterke resultater, sier Amundsen til DN.no.

Bay har sammen med Andersen gjort analyser der de har sett på kortsiktig utvikling i aksjekursene, og har dokumentert det de definerer som "kjendispremien". Denne kjendispremien gir unormalt høy avkastning på grunn av flokkmentalitet i markedet, som styres av flokklederen eller i dette tilfellet finanskjendisen.

Effekten varte i mange tilfeller i et halvt år etter at den kjente investoren foretok aksjekjøpet.

Det vi kanskje er mest overrasket over er at effekten varte så lenge, sier Amundsen.

- Det betyr også at man ikke trenger å kjøpe aksjer på nøyaktig samme tidspunkt som investoren for å tjene penger, legger Bay til.

Les også: - Stikk, din rike jævel

Flinke aksjeplukkere

Flokklederne omtales ofte i finanspressen som "bjellesauer". I Norge er nok John Fredriksen den største investoren av denne typen, mens internasjonalt er amerikanske Warren Buffet en av de mest profilerte.

De to studentene har funnet tre mulige grunner til finanskjendis-effekten på aksjekursene:

  • Investorkjendisene er flinkere til å plukke aksjer
  • Å ha en erfaren investor i et selskap kan gi verdi og dermed øke forventet inntekt
  • Investorer har stor tro på kjendisinvestoren

Bay og Andersen har sett på aksjehandler og kursutvikling i perioden 1992 til 2008, og brukte rundt ett år på å fullføre masteroppgaven som ble belønnet med karakteren A.

- Vi har lært gjennom utdannelsen av man skal være kritisk, og vi ønsket å finne ut om det virkelig var sånn at aksjekursen fyker opp når enkelte investorer kjøper en aksje. Vi kom frem til at det stemmer, sier Bay.

Den erfarne investoren Jens Ulltveit-Moe er overrasket over at kjente investorer som ham selv kan påvirke aksjekursene i stor grad.

Les også: Olav Thon: - Nordmenn har dårlig arbeidsmoral

Tenker ikke på effekten

- Er du bevisst på effekten du har på andre investorer?

- Jeg tenker ikke på dette i det hele tatt. Jeg prøver å se på det jeg gjør av investeringer på en absolutt skala og om det er fornuftig i seg selv. Jeg er rake motsetningen til en daytrader, jeg handler aldri på moment og prøver alltid å se på det fundamentale, sier Ulltveit-Moe til DN.no.

Les også: Én av to misunner rike venner

Finansprofessor og studentenes veileder, Øyvind Norli, sier til DN.no at masteroppgaven er det eneste arbeidet på denne hypotesen i Norge.

- Disse gutta hadde idéen selv, og de fikk veldig mye kred for den. De tok spranget og satset, sier han til DN.no.

Han er ikke overrasket over hva de to kom frem til.

- Vi vet at investorer baserer sine belutninger på det de vet om. Når de leser om et verdipapir via en kjent investor øker det oppmerksomheten, og da øker sannsynligheten for at de vil vurdere det verdipapiret. Dette handler ikke om at investorer er dumme, men om hva som skjer i et marked når man som investor ikke har den fulle oversikten selv, sier Norli.

Les også:

John Fredriksens beste investeringsråd

Ulltveit-Moe kjøper flere Rec-aksjer

Privatøkonomi
Populært