- Det har vært veldig stygt noen ganger

Oljeanalytiker Thina M. Saltvedt mener all oppmerksomheten har positive og negative sider. - Heldigvis er det unntakene som er gufne, sier hun. Foto: Gunnar Bløndal / 2009
Oljeanalytiker Thina M. Saltvedt mener all oppmerksomheten har positive og negative sider. - Heldigvis er det unntakene som er gufne, sier hun. Foto: Gunnar Bløndal / 2009
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljeanalytiker Thina Saltvedt har måttet tåle både skepsis og slibrigheter som kvinne i olje- og finansbransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det blir jo litt negativ oppmerksomhet.

Oljeanalytiker Thina Saltvedt har lang erfaring fra finansbransjen, etter nesten seks år som oljeanalytiker i Nordea Markets. Som kvinne har hun måttet tåle både skepsis og slibrigheter.

- Da jeg var ny var det en utfordring fordi finansbransjen og oljebransjen er veldig mannsdominerte. I tillegg har jeg jo beholdt den kvinnelige stilen i hvordan jeg ser ut, og i begynnelsen var jeg nok en kuriositet, sier hun til DN.no.

Saltvedt sees ofte i fargerike kjoler, skjørt og silkebluser, i motsetning til mange kvinnelige analytikerkollegaer som helst kler seg i drakt.

Hun sier at folk var skeptiske i begynnelsen, men da sjokket gikk over begynte de å høre på henne.

- Det er viktig at man faktisk kan det man snakker om, slik at folk hører på deg som de ville hørt på en mann. Og etterhvert som folk blir vant til deg, og de vet at du har et budskap og er seriøs - så sier de at de setter pris på at man er feminin og ikke prøver å gjemme seg eller prøve å bli lik mennene. Det er viktig at man er seg selv, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette gjør barn med imaget ditt

En av få i bransjen

Hun mener det tar lenger tid å bygge opp troverdighet som kvinne, men at det er en fordel når man først har fått den.

- Man representerer noe nytt og annerledes, og er en av få i bransjen. Dermed blir også fallhøyden stor. Jenter generelt er jo mer forsiktige, og skal ha ting 110 prosent riktig før vi tør å si noe, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saltvedt er en svært profilert analytiker, både i nettmedier, aviser og på TV. Det medfører også uønsket oppmerksomhet.

- Jeg får av og til slibrige tekstmeldinger, og har også anmeldt en fyr en gang. Jeg har blitt kontaktet på Facebook. Noen ganger er det upassende, mens andre er mer hyggelige. Men da går det ikke akkurat på det faglige, men mer på utseende og middagsinvitasjoner, sier hun, og fortsetter:

- I nettavisene har det også vært en del, og det har også vært veldig stygt noen ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: - Det er viktigere ting i livet enn penger

Fint for yngre jenter

Hun understreker imidlertid at det er unntakene som er gufne.

- Og de gangene det har vært gufne meldinger, så har de vært veldig flinke her hos Nordea Markets til å støtte. De tar det veldig seriøst.

Og hun trives fortsatt godt med oppmerksomheten, fordi det gir henne muligheten til å diskutere ting på den offentlige arena.

- Jeg merker også at yngre jenter synes det er fint at jenter står frem. At det går an for kvinner å jobbe i finans og i oljebransjen.

Makroøkonom Kjersti Haugland i DNB Markets mener at mannsdominansen i norske finansmiljøer er i ferd med å snu.

- Jeg opplevde at det tok litt tid i begynnelsen, at jeg måtte jobbe for å vise at jeg var god nok og at jeg hadde noe fornufitg å tilføre diskusjonen. Men det var like mye fordi jeg var yngre enn mange andre profilerte analytikere. Da har det blitt min jobb å prøve å vise at jeg har noe å komme med, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tilbake - to år etter

Ikke noe snikksnakk

Hun merker mannsdominansen spesielt gjennom de svært direkte tilbakemeldingene hun får.

- Det er ikke noe snikksnakk, og du vet veldig raskt hva folk mener om ting. Ingen syr puter under armene på deg. Holder man presentasjoner, og det ikke blir spennende eller relevant nok, så går folk. Folk har ikke noe tid å miste, verdien av tid er stor.

- Merker du noe negativ med det å være kvinne i din bransje?

- Det kommer noen syrlige bemerkninger her og der, om at man får mer mediedekning bare fordi man er kvinne. Det stemmer jo forsåvidt, men det er jo ikke så unaturlig at man ønsker å få en viss balanse i nyhetsdekningen, sier hun.

Hun lar seg ikke affisere av eventuelt stygge kommentarer i debattforum.

- Jeg lurte litt på hvordan jeg kom til å reagere på det, men jeg kaster ikke vekk en kalori på hva som står der. Det gjør ingen som helst inntrykk. Så det, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjefstrateg Erica Blomgren i SEB sier hun aldri reflektert over at hun er kvinne i et mannsdominert miljø.

- Jeg synes det er gøy og spennende å jobbe i et tradingmiljø , og til syvenede og sist tror jeg at det egenskapene dine, innstillingen din og jobben du levererer som betyr noe, sier hun.

Les også:

Ikke glem jobben mens du har permisjon

Bygger egen by for kvinner

Du dømmes på dette

Les flere nyheter