Meny

Frustrerte lastebileiere truer med aksjoner

Norske yrkessjåfører truer med aksjoner etter nye regler for grensekryssende transport. Illustrasjonsfoto: Scanpix/Erlend Aas.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske yrkessjåfører truer med aksjoner dersom svensk politi fortsetter å bøtelegge vogntog ved grensa. De nye reglene for grensekryssende transport har alt fått store følger.

– I dag får svenske lastebiler kjøre fritt inn i Norge. Får vi ikke en snarlig løsning, kan det hende vi stopper svenske biler som skal inn i Norge, sier fylkesleder Erik Graarud i Lastebileierforbundet i Østfold til NRK.

Han mener dialogen som samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) fører med sin svenske kollega må gi håndfaste resultater innen utgangen av neste uke.

– Er det ikke gjort noe vedtak innen da, så må vi foreta oss noe i form av aksjoner, sier Graarud.

Les også: Full stopp i tungtransport over grensen

Nytilsatt generalsekretær Geir Mo i Norges Lastebileier-Forbund sier forbundet sentralt ikke har fattet vedtak om å aksjonere, men understreker at frustrasjonen er stor blant norske yrkessjåfører.

– Reglene ble endret over natta. Konsekvensene er dramatiske for transportbransjen og hele eksportindustrien. Dette er en sak som må finne en politisk løsning med det aller første, sier han til NTB.

Full stopp

Som NTB kunne melde fredag, er det nå i praksis ulovlig for norske vogntog å frakte fisk og tømmer over grensa. Kjøretøyene som brukes til slik transport er enten for lange, for tunge eller begge deler.

Praksisendringen er utløst av en rettskraftig dom fra den svenske lagmannsretten, som slår fast at grensekryssende vogntog ikke skal overstige 40 tonn i vekt og 18,75 meter i lengde. For semitrailere er lengdegrensen satt til 16,5 meter, noe som vil kunne føre til stans i deler av vareimporten til Norge.

Les også: Når tar oljen slutt?

Avgjørelsen hviler på en EU-regel som til nå ikke har vært praktisert i de nordiske landene.

– Vi gjør det vi kan for at svenske myndigheter skal få rettet opp i dette. Konsekvensene for næringslivet er dramatiske hvis ikke praksisen blir endret, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet til NTB.

Økte kostnader

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) har sendt brev om saken til sin svenske kollega Catharina Elmsäter-Svärd og er stilt i utsikt at en løsning vil bli funnet med det første. Arnstad tok også opp problemet med EUs ambassadør til Norge, János Herman, under et møte fredag.

– Ambassadøren har foreløpig ingen kommentar til denne saken, sier pressekontakt Tonje Soler Johansen ved EU-delegasjonen i Norge til NTB.

Les også: Svensk økonomi skyter fart

Stålrørsprodusenten Sønnichsen i Fredrikstad er blant de mange norske eksportbedriftene som opplever økte kostnader som følge av de nye reglene.

– Vektbegrensningene gjør at vi må sende flere trailere over grensa. Det gjør at transportkostnadene våre øker med minst 10 prosent. I tillegg er de logistiske utfordringene store, sier administrerende direktør Anders Hennum til NTB.

– Kan ta måneder

Bransjeorganisasjonen Norsk Industri har fått en rekke henvendelser fra bedrifter som er satt i en lignende skvis.

– Våre bedrifter har sett seg nødt til å be transportørene tilpasse lasten etter de nye reglene. Det betyr mindre volum og vekt og flere biler i trafikk. En rekke bedrifter innen for eksempel treforedling og metall opplever en kostnadsøkning på inntil 30 prosent, sier fagsjef Sindre Finnes i Norsk Industri til NTB.

Les også: Denne må Norge behandle for sjuende år på rad

Han våger ikke å tro at situasjonen blir løst med det første.

– Dette er neppe over på en uke. Jeg tror det vil kunne ta flere måneder før Sverige har et nytt regelverk på plass, sier han.

Økte klimagassutslipp og lange køer ved grenseovergangene er andre følger av den nye svenske regelpraksisen. Ifølge Norges Lastebileier-Forbund vil antallet lastebiler over grensa til Sverige øke fra 1.000 til 1.500 i døgnet som følge av de nye bestemmelsene.

– Det gir 250 tonn CO2-ekvivalenter i økte utslipp og tilsvarer 1 milliard i økte transportutgifter, sier generalsekretær Geir Mo.

Les flere nyheter

Privatøkonomi
Populært