Flyplass-vektere mekler et halvt døgn på overtid

Mekler Dag Nafstad hos Riksmekleren torsdag kveld. Foto: Krister Sørbø / NTB scanpix
Mekler Dag Nafstad hos Riksmekleren torsdag kveld. Foto: Krister Sørbø / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Partene som mekler for vekterne så for seg flere timers jobb da de et halvt døgn på overtid fortsatte meklingen etter å ha hatt tenkepauser hver for seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette vil ta tid, sa mekler Dag Nafstad.

Partene kom sammen igjen 12 timer på overtid, etter å ha hatt tenkepause og en matbit hver for seg. Samtlige ga uttrykk for at det ikke lå an til noen snarlig avklaring.

Les også: Normal flytrafikk fredag morgen

Dersom partene ikke blir enige, vil en streik merkes ved flere flyplasser i form av lange køer, forsinkelser og kansellerte fly. Men vekterne som jobber i sikkerhetskontrollene på flyplassene tas ikke ut i streik før seks timer etter et eventuelt brudd.

Ansatte i G4S Aviation og Securitas Transport Aviation Security holder seg derfor foreløpig kun i streikeberedskap dersom det ikke blir enighet i meklingen mellom NHO Service på den ene siden og YS-forbundet Parat og LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund på den andre.

Vanskelige punkter

Partene kan ikke uttale seg om hvorvidt det er noen framdrift i meklingen så lenge den pågår. Mekler Dag Nafstad sier likevel at de har noen vanskelige punkter det må bli enighet om.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke nødvendigvis det at det er så stor avstand mellom partene, men vi har noen vanskelige punkter, sa Nafstad fredag morgen. Han ønsker ikke å sette noen ny tidsfrist.

– Nå har partene tatt en «tenkepause» og sitter hver for seg og jobber. Dette vil ta tid, men så lenge det er vilje til å finne en løsning er jeg optimistisk, sa han ved 9-tiden.

Les også: Frivillig mekling i statsoppgjøret

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsekvenser

Organisasjonen Parat tar ut 239 medlemmer på Gardermoen og 41 på Rygge i en eventuell streik. I tillegg vil Norsk Arbeidsmandsforbund ta ut 1.797 medlemmer, 149 av dem på Gardermoen.

En eventuell streik får store følger for håndteringen av reisende i sikkerhetskontrollen på Gardermoen der G4S står for bemanningen. En streik fører til at kapasiteten reduseres kraftig – fra 4.000 til om lag 500 passasjerer i timen. Bare to av de 16 skrankene kan holdes åpne, noe som vil føre til lange køer for å slippe inn i avgangshallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Streiken i offentlig sektor fortsetter

Landets hovedflyplass gjør det klart at flyginger i Sør-Norge vil bli nedprioritert, mens flyselskapene prioriterer flyginger internasjonalt og til Nord-Norge.

Flere flyplasser

En eventuell streik vil få store konsekvenser også for en rekke andre flyplasser, blant annet Flesland i Bergen, Sola i Stavanger, Værnes ved Trondheim og Langnes i Tromsø. Hele luftfarten vil i praksis bli rammet.

– Det er klart at det påvirker meklingen når konsekvensene av en streik blir så merkbare. Men vi har med seriøse parter i arbeidslivet å gjøre, og de gjør alt de kan for å komme fram til en løsning, sier Nafstad.

Lars-Petter Larsen, forhandlingsleder i Parat, fortalte til NTB torsdag at penger er viktig. Han sier det blir stilt andre og strengere personlige krav til sikkerhetskontrollører på flyplasser enn til andre vektere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er myndighetene som stiller krav til utdanning og sertifisering av sikkerhetskontrollørene på flyplasser. Det må også vises i lønningsposen, sa han.

Utestenges

Mange som jobber ved hovedflyplassen, kan bli rammet indirekte av streiken. Et større antall bygningsarbeidere og et ukjent antall transportarbeidere kan bli sperret ute fra jobb dersom sikkerhetskontrollørene ved Oslo lufthavn går til streik.

Bygningsarbeiderne og mange transportarbeidere vil ikke komme seg på jobb, siden de må gjennom sikkerhetskontroll for å komme inn på arbeidsområdet.

Les også: Frykt for store flyforsinkelser

Les også: Vekterstreik kan gi kontantkrise

Les flere nyheter