Meny

Føler seg lurt av DNB

Kunder føler seg urettferdig behandlet av DNB. (Foto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg kan ikke fatte at banken opererer slik, sier Knut-Erik Karter (68).

DNB har gitt kunder tilbud om tilbakekjøp av aksjer etter investering i DnB Nor Eiendomsinvest som har stupt mer enn 60 prosent i verdi og er lite omsettelige, skriver Dagens Næringsliv.

Men ikke alle har fått dette tilbudet. Knut-Erik Karter (68) og Jan Thoresen (72) som har investert henholdsvis 7,5 millioner kroner og tre milioner i eiendomsfondet, reagerer på at DNB forskjellsbehandler kundene, og sier de føler seg lurt av DNB.

-Jeg synes det er urettferdig av DNB at banken har gitt noen kunder tilbud om tilbakekjøp av aksjer de har kjøpt i DnB Nor Eiendomsinvest mens andre ikke får det. Jeg kan ikke fatte at banken opererer slik. Den burde tatt tak i dette og sidestilt alle aksjonærene, sier Karter til DN.

– Her har DNB et ansvar ovenfor alle kundene. Dette er penger jeg sparte opp gjennom et yrkesliv, som startet da jeg var 14 år. Jeg mener DNB må innrømme feilen den har gjort og ta ansvar, sier Thoresen til avisen.

Les også: Du kan bli flådd hvis du kjøper valuta her

Risikofritt?

Både Karter og Thoresen ble rådet til å foreta investeringen ved DNBs bankfilial på Skårer i Lørenskog.

De sier de fikk beskjed om at de skulle få skattefritt utbytte hvert år og unngå formuesskatt ved å plassere pengene i DnB Nor Eiendomsinvest, og at de ble fortalt at det var risikofritt av finansrådgiveren i banken.

– Her har DNB et ansvar ovenfor alle kundene. Dette er penger jeg sparte opp gjennom et yrkesliv, som startet da jeg var 14 år. Jeg mener DNB må innrømme feilen den har gjort og ta ansvar, sier Thoresen til avisen.

Karter betalte 110 kroner aksjen, og sier han har takket nei til bankens tilbud om å selge for 25 kroner per aksje. Ifølge informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB finnes det i dag både kjøpere og selgere i intervallet 37-39 kroner.

Midteide forteller at det er i tilfeller hvor de mener rådgivningen har vært mangelfull at banken forsøker å bli enig med investoren om en løsning, men at det ikke er noen forskjellsbehandling fra bankens side at noen har fått avtaler om tilbakekjøp.

- Klagesakene er ikke like. Når vi får inn en klage går vi nøye gjennom den i en sentral og tverrfaglig gruppe som vurderer klagene på lik måte. I de sakene hvor vi finner mangelfull rådgiving tar vi ansvar for det, sier Midteide til Dagens Næringsliv.

Les også: Pengene krymper i banken

Slik sparer du tusenvis i rentekostnader

- Rik på å kjøpe hytte? Glem det!

Les mer om økonomi i ABC Nyheter

- Idioti å reise til Hellas med masse kontanter

Streik også i Oslo

Her legger norske turister igjen mest penger

Privatøkonomi
Populært