- Frykten for ny finanskrise sterkt redusert

Forbrukertillitsindeksen Consumer Confidence Index (CCI) øker for fjerde måned på rad. Foto: NTB Scanpix
Forbrukertillitsindeksen Consumer Confidence Index (CCI) øker for fjerde måned på rad. Foto: NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilliten i Norge øker for fjerde måned på rad - til sitt høyeste nivå siden juni 2011.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske forbrukere ser lysere og lysere på tilværelsen.

- Tendensen synes klar. Nordmenns tillit til egen og landets økonomi er gradvis på vei tilbake, sier Henrik Høidahl, konsulent i analysebyrået Opinion Perduco i en pressemelding.

For forbrukertillitsindeksen Consumer Confidence Index (CCI) øker for fjerde måned på rad og er i april på 9,4 poeng, opp 1,1 poeng fra mars.

I januar ble CCI beregnet til 2,3 poeng. For ett år siden, i april 2011, lå CCI på 10,8 poeng.

Gjennomsnittet for årets fire første måneder (6,0) ligger 8,8 poeng høyere enn fjerde kvartal 2011 (-2,8).

Fått mer tro på Norges økonomi

- CCI er nå på sitt høyeste nivå siden juni 2011, måneden før amerikansk og europeisk statsgjeldsproblematikk og uroen i finansmarkedene fikk økt oppmerksomhet. Utover høsten falt forbrukertilliten til sitt laveste nivå siden finanskrisehøsten 2008. I januar i år snudde den nedadgående kurven, sier Høidahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Spesielt er det den økonomiske situasjonen for Norge det kommende året forbrukerne har fått mer tro på. Her ser vi en markant endring siden høsten 2011, sier Henrik Høidahl.

- Bekymringene sterkt redusert

- Ingen av områdene som inngår i CCI kan vise til en så tydelig økning, noe som tyder på at bekymringen for at Norge skal rammes av en ny finanskrise er sterkt redusert.

- Nordmenn oppgir også i større grad at de trolig vil spare mer og dermed øke formuen sin det neste året, sier Høidahl.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.

Slik var forbrukertilliten i mars: Norske forbrukere har fått troen tilbake

Les også:

Liten oppgang i ledigheten

Bankene kniper igjen mer enn ventet på boliglån

Hyttesalg skal gi nye industrijobber