Kjos: - Aldri fornøyd med å tape penger

Siste kvartal har vært utfordrende, blant annet på grunn av høye oljepriser, skriver Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding. Foto: NTB Scanpix
Siste kvartal har vært utfordrende, blant annet på grunn av høye oljepriser, skriver Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding. Foto: NTB Scanpix

Underskuddet for flyselskapet Norwegian ble større enn ventet i første kvartal. Det er ikke Bjørn Kjos fornøyd med.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Antall passasjerer økte med 19 prosent og inntektene med 25 prosent. Likevel gjorde flyselskapet Norwegian det svakere enn ventet i årets tre første måneder.

- Alle andre kvartaler er hyggeligere å presentere enn første kvartal, men slik er det å drive i kald vinterstid. Det er ikke den hyggeligste tiden å drive et flyselskap, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Les også: Norwegian-nedtur på børsen

Preges av høye oljepriser

Rapporten for første kvartal viser at driftsresultatet før nedskrivninger (ebitda) endte på minus 497 millioner kroner etter inntekter på 2,3 milliarder kroner. På forhånd var det ventet et noe lavere ebitda-underskudd på 422 millioner kroner.

- Jeg er aldri fornøyd med å tape penger, men det var bedre enn i fjor, til tross for et vanskelig år med veldig høye oljepriser, sier Kjos.

Til tross for 15 prosent høyere drivstoffpriser, bidro en mer effektiv flyflåte isolert sett til drivstoffbesparelser sammenlignet med fjoråret. Selskapets nye fly ga drivstoffbesparelser på 25 millioner kroner i kvartalet, ifølge Kjos.

Flere passasjerer

Norwegian fløy 3,65 millioner passasjerer i løpet av årets tre første måneder. Dette er en oppgang på 19 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal ifjor. Fyllingsgraden økte med 3 prosentpoeng til 77 prosent. Inntektene på 2,3 milliarder kroner var opp 25 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal ifjor.

- Dette har vært et utfordrende kvartal, ikke minst på grunn av den høye oljeprisen. I tillegg er første kvartal normalt sesongmessig svakt. Vi har også hatt ekstra kostnader i forbindelse med tilbakelevering av eldre fly, men utskiftingen av flyflåten er en investering som vil bety mye for oss i fremtiden. På den positive siden er resultatet noe bedre enn i fjor, vi har vi god passasjervekst og høyere fyllingsgrad, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i pressemeldingen.

Fare for flystreik

Forhandlingene mellom Norwegian-pilotene og ledelsen i flyselskapet ble brutt forrige tirsdag. Blant pilotenes fremste krav, er faste ansettelser.

- Norwegian har tidligere basert sin vekst og suksess på gode ansettelsesvilkår og behandling av ansatte. Denne linjen har Norwegian gjennom det siste året gradvis forlatt og dekker nå sitt behov for arbeidskraft gjennom innleie fra selskaper med vesentlig dårligere vilkår, sier leder Halvor Vatnar i Norwegian pilotforening (NPF).

Les: Brudd i forhandlingene i Norwegian

Trekkes for retten

NHO Luftfart mener Norwegian-pilotenes krav i lønnsoppgjøret er ulovlige, og stevner pilotene inn for arbeidsretten. Både YS, Parat og Norwegian Pilotforening omfattes av stevningen fra Norwegian-ledelsen.

Les: Trekker Norwegian-pilotene for retten

Arbeidsgiverorganisasjonen mener den varslede konflikten med Norwegians piloter er ulovlig fordi Parat fremmer krav på vegne av piloter som opererer utenfor Norge og dermed ikke er omfattet av tariffavtalen.

«Alle kan da gjøre feil»

- Fakta er at NHO ikke vil ha tariffavtale gjeldende utenfor Norge. De sier som kommentar til at de allerede har skrevet under en avtale hvor Sverige og Danmark er med, at dette var en feil, og unnskylder seg med at «alle kan da gjøre feil», skriver Vatnar i en epost.

Hvis NHO Luftfart og Norwegian skulle vinne fram i arbeidsretten, betyr dette at det vil bli én tariffavtale for Norge, én for Sverige, én for Danmark, ifølge Pilotforeningen.

- Det er organisasjonsrett og -frihet i vår del av verden, og organiserte vil pilotene i Norwegian alltid være. For å unngå å ha mange fagforeninger å forholde seg til, ville selskapet ha Sverige-bilag i nåværende avtale i 2010. Det sier seg selv at å drive et flyselskap som Norwegian med et stort antall fagforeninger, blir praktisk talt umulig, skriver Vatnar.

Norwegian-resultater
Tall i millioner kronerFørste kvartal 2011Første kvartal 2010Ventet ifølge TDN Finans
Driftsinntekter/omsetning236018952352
Ebitda-497-430-422
Resultat før skatt-398-406-346


Les også:

Kjos tapte mer enn ventet

- Det kommer til å bli mye bedre plass fremover

Airbus gleder seg stort over Norwegian-kontrakt

Én ting kan ødelegge mye for Norwegian


Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Personvernpolicy