Meny

Slik klager du på flyreisen

Norwegian har fått godkjent leieavtaler med syv selskaper av Luftfartstilsynet (foto: Scanpix).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere passasjerer har reagert på Norwegians praksis med bruk av ukjente selskaper på sine flyvninger. - Klag dersom du ikke er fornøyd, sier forbrukerombud.
Slik klager du:

1. Før du klager til Flyklagenemnda
For at nemnda skal kunne behandle en klage, er det en forutsetning at du først har forsøkt å løse tvisten med motparten på egen hånd. Hvis motparten avviser din klage, kan du klage saken inn til Flyklagenemnda.

2. Sende en klage
Når du klager til nemnda, skal du fylle ut et eget klageskjema. Husk å fylle ut all informasjon.

3. Registrering av klage i Flyklagenemnda
Når Flyklagenemnda har mottatt ditt klageskjema, får du tilsendt bekreftelse referansenummer i saken dersom din klage oppfyller alle forutsetninger for behandling i nemnda. Klagen blir videresendt til motpart.

4. Redegjørelse fra motpart
Motparten vil så redegjøre for saken samt sende eventuell relevant dokumentasjon.

5. Din kommentar
Dersom du har kommentarer til motpartens redegjørelse eller ytterligere informasjon/anførsler i saken, har du nå mulighet til å sende dette.

6. Sakssammendrag
Når sekretariatet i Flyklagenemnda har innhentet den nødvendige dokumentasjon i saken, utarbeides et sakssammendrag og saken oversendes så til behandling i Nemnda.

7. Behandling i Nemnda
Etter at Nemnda har avgjort saken, sendes vedtak i saken til begge parter.

- Om man skal ha krav om kompensasjon må reisen være dårligere enn det du har bestilt, sier fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet til DN.no.

Vanlig samarbeid

Han påpeker likevel at det Norwegian gjør ikke er uvanlig praksis i bransjen.

- Det er mange som har samarbeid med andre flyselskaper hvor hele eller deler av reisen opereres av et annet flyselskap, sier han.

Totalt har Norwegian fått godkjent leieavtaler med syv selskaper av Luftfartstilsynet.

Disse er blant annet; Jet2.com, Thomson Airways Ltd., SmartLynx Airlines Ltd. og Transavia Airlines.

Les: Derfor bruker Norwegian ukjente flyselskaper

Gjedrem mener dette ikke er noe problem så lenge forbrukeren får den samme tjenesten og ikke noe dårligere enn det man har bestilt.

- Men om reisen er dårligere enn man bør forvente og det er snakk om en mangelfull reise, er det en annen sak, sier han.

Hva er viktig? Gjerdrem mener likevel det skal en del til før man kan kreve noe tilbake, men oppfordringen er klar.

- Du kan ta kontakt med flyklagenemda og få saken behandlet der. Klag dersom du ikke er fornøyd.

Hva som ble vektlagt under bestilling av reisen kan ha noe å si.

- Det er kun forbrukeren selv som vet hva han har lagt vekt på under bestilling. Om det er plass, baggasjespesifikkasjoner, nettilgang eller annet. Dette betyr noe, sier Gjedrem.

Noen ganger oppstår det et akutt problem i forbindelse med en flyvning, og det må settes inn et nytt fly for å få gjennomført flyvningen. I disse tilfellene tror Gjedrem de fleste passasjerene vil godta at de må fraktes med et fly fra et annet selskap.

- Men dersom dette er noe mer systematisk i en periode der selskapet har andre som flyr for seg, bør dette opplyses om overfor forbrukeren i det billetten bestilles, sier han.

- De fleste forbrukere vil vite hvilket selskap de skal fly med.

Arbeidsgiverkonflikt er årsaken

- Vi beklager, og har forståelse for at våre passasjerer blir skuffet over at vi ikke har kapasitet til å fly alle avganger med egne fly, sa informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian til Dagens Næringsliv igår.

Årsaken er en arbeidsgiverkonflikt. I februar sa pilotforeningen opp kollektivavtalen fordi de mente Norwegian hadde brutt avtalen. Som en følge av dette fikk Norwegian problemer med å få pilotene til å påta seg overtid.

Det dette som har ført til at selskapet måtte leie inn fly fra utenlandske selskaper, for å unngå å kansellere ruter.

Les: Norwegian-piloter kan gå til streik

Dette kan du klage på

Du kan klage til Flyklagenemnda dersom du og flyselskapet eller flyplassen, eventuelt reisebyrået, ikke blir enige om hvilke rettigheter du har ved forsinkelser, kanselleringer, overbookinger, bortkommet/skadet bagasje og andre forhold som direkte knytter seg til gjennomføringen av flyreisen fra du møter på flyplassen til du har hentet bagasjen, skriver de på sine nettsider.

Les også:

Ukjente selskaper flyr for Norwegian

Derfor bruker Norwegian ukjente flyselskaper

Norwegian flyr flere og fullere fly

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært