Så mye faller bilen i verdi

Skoda Octavaia 4wd er blant bilene som holder seg best.
Skoda Octavaia 4wd er blant bilene som holder seg best.

Rundt femti prosent faller nye biler i verdi på fem år. Men noen holder seg bedre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bilkalkulatorer

Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.

Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistansen du oppgir.

Drivstoffavgifter
Kalkulatoren beregner hvor mye avgiftene utgjør på bensin og diesel.

Engangsavgifter bil
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.

Firmabilskatt
Regner ut hvor høy inntekt du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har. Gjelder for skatteårene 2006-2011.

Kjøregodtgjørelse
Her kan du regne ut hva du kan få i skattefri kjøregodtgjørelse i løpet av året. Kalkulatoren beregner også overskudd og skatt hvis du får en fast kjøregodtgjørelse.

Verdifallet på bilen er ofte den største kostnadsposten på bilen du eier. I løpet en en femårsperiode faller bilene i verdi med omtrent 50 prosent. En bil til 400.000 kroner vil i gjennomsnitt falle med 40.00 kroner i året.

Selskapet LeasePlan har laget en statistikk for verdifall for de 20 mest solgte bilmodellene (se tabell nedenfor).

Disse holder seg best

Verdifallsstatistikken viser at det fire bilmodeller som vil holde seg vesentlig bedre enn andre biler. Dette er Mitsubishi ASX, Nissan Quashqai, Skoda Octavia og VW Tiguan. Disse forventes å holde seg 5 – 10 prosentpoeng bedre i verdi enn de andre bilene gjennom en 5 års periode. Kun en av disse – Nissan Quashquai – er på topp 20 listen for næringskjøp.

En Skoda Octavia 1,9 TDI 4wd faller med 32.000 kroner (samlet 160.000 kroner) i året. En Opel Astra 1,3 CDti stv faller med 30.000 kroner (samlet 150.000 kroner) i året. Dette til tross for at Skodaen koster 65.000 kroner mer enn Opelen.

Næringsdrivende velger biler med høyere verdifall

Næringsdrivende velger i utgangspunktet mer nøkterne og rimeligere bilmodellvarianter enn private. For eksempel er den mest solgte modellvarianten av Audi A4 i næringslivet en nøktern 1,9 TDI 2WD, mens det blant privatkjøpere er en flottere 2,0 TDI 4WD som er mest populær. For Skoda Octavia velger private fortrinnsvis en 4WD, mens det i næringslivet er mer vanlig med en rimelig 2WD-modell.

Det er kombinasjonen diesel, stasjonsvogn/SUV og 4WD som er mest populær og som holder seg best i verdi. Dette viser det seg at private bilkjøpere vet og tar hensyn til. Bilene som kjøpes av private er ofte noe dyrere i innkjøp på grunn av 4WD, større motor og/eller mer utstyr, men fordi de holder seg bedre i verdi er de kun marginalt dyrere å eie. Anslagsvis et par tusenlapper pr år.

- Dette betyr at private forbrukere får vesentlig mer ”bil for pengene” enn næringslivet, uttaler markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan. Det er paradoksalt at profesjonelle innkjøpere i næringslivet på denne måten ”slås” av private bilkjøpere. Trolig kan uheldige bilpolicies med mer fokus på innkjøpskostnader enn totale eierkostnader være noe av årsaken, mener han.

Bilnavn/modellVanligste variantDrivstoffNybilpris i 2006*Pris dag 2006-modeller (ca)Verdifall, %**Verdifall, beløp (ca)
1. Volkswagen Passat1,9 TDI 105hk stv.Diesel346 370170 00050-52%176 370
2. Toyota Corolla1,4 D-4D 90hk 5-dørs***Diesel263 300--263 300
3. Volkswagen Golf1,6 102hk 5-dørsBensin263 370130 00049-51%133 370
4. Toyota Avensis1,8 129hk stv.Bensin319 900150 00052-54%169 900
5. Suzuki VitaraGrand Vitara 1,9 129hk 4WDDiesel404 900220 00045-47%184 900
6. Peugeot 3071,9 90hk SWDiesel289 900130 00054-56%159 900
7. Toyota Rav42,2 D-4D 136hk 4WDDiesel393 900220 00043-45%173 900
8. Subaru Forester2,0 137hk 4WD***Bensin366 900--
9. Ford Focus1,6 90hk D stv.Diesel268 000120 00054-56%148 000
10. Skoda Octavia1,9 TDI 105hk 4WD stv.Diesel340 000180 00046-48%160 000
11. Volvo V70/XC70XC70 2,4 185hk AWDDiesel599 900335 00043-45%264 900
12. Toyota Yaris1,3 87hk 5-dørs***Bensin217 800---
13. Audi A42,0 TDI 140hk 4WD stv.Diesel452 100230 00048-50%222 100
14. Volvo XC902,4 D 185hk 4WDDiesel740 900370 00049-51%370 900
15. Opel Astra1,3 Cdti 90hk stv.Diesel275 000125 00054-56%150 000
16. Honda CR-V2,0 150hk 4WD aut.Bensin426 250215 00049-51%211 250
17. BMW 3-serie316i 4-dørs sedan***Bensin319 900--
18. Nissan X-Trail2,2 dCi 136hk 4WDDiesel406 200200 00050-52%206 200
19. Volvo V501,8 125hkBensin309 900145 00052-54%164 900
20. Audi A6ALLROAD 2,7 TDI 180hk 4WD stv.Diesel699 400380 00045-47%319 400

Kilde: LeasePlan

Eksempel på bilholdskostnader

Under har vi gjort et anslag på en helt vanlig familiebil som enten kjøpes ny, eller kjøpes brukt etter fem år.

Merk at dette er et anslag. Kostnadene vil variere fra bil til bil og fra eier til eier.

Som du ser i tabellen under blir summen høy på å eie en bil. Husk at de aller fleste må tjene nesten det dobbelte for å sitte igjen med 75.000 etter skatt. Bilen gjør med andre ord et betydelig innhogg i privatøkonomien.

Beregn selv kostnadene ved bilholder med Bilkostnadskalkulatoren.

Forutsetninger:Ny bilFem år gml
Kjøpspris i dag350 000175 000
Sum verdifall i fem år175 00083 000
Omregistrering07 000
Restverdi etter fem år185 90092 000
Faste kostnader per år:
Verdifall ink omregistrering35 00018 000
Rentekostnader (5 %)9 0005 000
Forsikring (ansvar + kasko)5 0005 000
Årsavgift2 8852 885
Variable kostnader per år:
Vedlikehold3 0003 000
Bensin, olje og dekk12 60016 800
Olje og dekk3 0003 000
Service og reparasjoner5 00010 000
Sum per år75 48563 685

Forutsetninger og forklaringer

I tabellen har vi satt opp et eksempel på om du skal kjøpe ny bil eller en fem år gammel bil. For at det skal være mulig å sammenligne kostnadene, er begge bilene av samme merke - kun årsmodellen er forskjellig. Salgspris som ny er 350.000 kroner.

  • Kjøpspris i dag: Priser på de to bilene i dag. Bruktprisen fremkommer ved å ta nybilens restverdi etter fire år og legge til forhandlerens avanse.
  • Sum verdifall i fire år: Gjennomsnittlig faller en bil ca. 15 % i verdi det første året, deretter ca. 10 % av markedsverdien per år.
  • Restverdi etter avskrivning: Kjøpspris minus avskrivning.
  • Verdifall per år: Avskrivningene er fordelt likt på de fem årene.
  • Rentekostnader: ((Kjøpspris + restverdi) / 2) x 8 %
  • Årlig kjørelengde: 15.000 km.
  • Vedlikehold: Vask, bilrekvisita etc.

Bensin, olje og dekk:

  • Bensinforbruk: 0,6 liter per mil for ny bil, 08 liter for brukt. Bensinpris: 14 kr per liter.
  • Olje: Oljeskift hver 15 000 km, hvert skift koster 500 kr.
  • Dekk: Koster 4.400 kr, levetid på 50.000 km. Det tilkommer ett dekkskifte i de første fire årene (enten sommer eller vinterhjul), og to i de fire neste (begge sesongsett må skriftes).
  • Forsikring: Full kasko med 40 % bonus.
  • Service og reparasjoner: En fire år gammel bil vil ha betydelige høyere reparasjonsutgifter sammenlignet med en helt ny.

Les flere bilsaker