Så mye faller bilen i verdi

Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.
Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistansen du oppgir.
Drivstoffavgifter
Kalkulatoren beregner hvor mye avgiftene utgjør på bensin og diesel.
Engangsavgifter bil
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.
Firmabilskatt
Regner ut hvor høy inntekt du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har. Gjelder for skatteårene 2006-2011.
Kjøregodtgjørelse
Her kan du regne ut hva du kan få i skattefri kjøregodtgjørelse i løpet av året. Kalkulatoren beregner også overskudd og skatt hvis du får en fast kjøregodtgjørelse.
Verdifallet på bilen er ofte den største kostnadsposten på bilen du eier. I løpet en en femårsperiode faller bilene i verdi med omtrent 50 prosent. En bil til 400.000 kroner vil i gjennomsnitt falle med 40.00 kroner i året.
Selskapet LeasePlan har laget en statistikk for verdifall for de 20 mest solgte bilmodellene (se tabell nedenfor).
Disse holder seg best
Verdifallsstatistikken viser at det fire bilmodeller som vil holde seg vesentlig bedre enn andre biler. Dette er Mitsubishi ASX, Nissan Quashqai, Skoda Octavia og VW Tiguan. Disse forventes å holde seg 5 – 10 prosentpoeng bedre i verdi enn de andre bilene gjennom en 5 års periode. Kun en av disse – Nissan Quashquai – er på topp 20 listen for næringskjøp.
En Skoda Octavia 1,9 TDI 4wd faller med 32.000 kroner (samlet 160.000 kroner) i året. En Opel Astra 1,3 CDti stv faller med 30.000 kroner (samlet 150.000 kroner) i året. Dette til tross for at Skodaen koster 65.000 kroner mer enn Opelen.
Næringsdrivende velger biler med høyere verdifall
Næringsdrivende velger i utgangspunktet mer nøkterne og rimeligere bilmodellvarianter enn private. For eksempel er den mest solgte modellvarianten av Audi A4 i næringslivet en nøktern 1,9 TDI 2WD, mens det blant privatkjøpere er en flottere 2,0 TDI 4WD som er mest populær. For Skoda Octavia velger private fortrinnsvis en 4WD, mens det i næringslivet er mer vanlig med en rimelig 2WD-modell.
Det er kombinasjonen diesel, stasjonsvogn/SUV og 4WD som er mest populær og som holder seg best i verdi. Dette viser det seg at private bilkjøpere vet og tar hensyn til. Bilene som kjøpes av private er ofte noe dyrere i innkjøp på grunn av 4WD, større motor og/eller mer utstyr, men fordi de holder seg bedre i verdi er de kun marginalt dyrere å eie. Anslagsvis et par tusenlapper pr år.
- Dette betyr at private forbrukere får vesentlig mer ”bil for pengene” enn næringslivet, uttaler markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan. Det er paradoksalt at profesjonelle innkjøpere i næringslivet på denne måten ”slås” av private bilkjøpere. Trolig kan uheldige bilpolicies med mer fokus på innkjøpskostnader enn totale eierkostnader være noe av årsaken, mener han.
Bilnavn/modell | Vanligste variant | Drivstoff | Nybilpris i 2006* | Pris dag 2006-modeller (ca) | Verdifall, %** | Verdifall, beløp (ca) |
1. Volkswagen Passat | 1,9 TDI 105hk stv. | Diesel | 346 370 | 170 000 | 50-52% | 176 370 |
2. Toyota Corolla | 1,4 D-4D 90hk 5-dørs*** | Diesel | 263 300 | - | - | 263 300 |
3. Volkswagen Golf | 1,6 102hk 5-dørs | Bensin | 263 370 | 130 000 | 49-51% | 133 370 |
4. Toyota Avensis | 1,8 129hk stv. | Bensin | 319 900 | 150 000 | 52-54% | 169 900 |
5. Suzuki Vitara | Grand Vitara 1,9 129hk 4WD | Diesel | 404 900 | 220 000 | 45-47% | 184 900 |
6. Peugeot 307 | 1,9 90hk SW | Diesel | 289 900 | 130 000 | 54-56% | 159 900 |
7. Toyota Rav4 | 2,2 D-4D 136hk 4WD | Diesel | 393 900 | 220 000 | 43-45% | 173 900 |
8. Subaru Forester | 2,0 137hk 4WD*** | Bensin | 366 900 | - | - | |
9. Ford Focus | 1,6 90hk D stv. | Diesel | 268 000 | 120 000 | 54-56% | 148 000 |
10. Skoda Octavia | 1,9 TDI 105hk 4WD stv. | Diesel | 340 000 | 180 000 | 46-48% | 160 000 |
11. Volvo V70/XC70 | XC70 2,4 185hk AWD | Diesel | 599 900 | 335 000 | 43-45% | 264 900 |
12. Toyota Yaris | 1,3 87hk 5-dørs*** | Bensin | 217 800 | - | - | - |
13. Audi A4 | 2,0 TDI 140hk 4WD stv. | Diesel | 452 100 | 230 000 | 48-50% | 222 100 |
14. Volvo XC90 | 2,4 D 185hk 4WD | Diesel | 740 900 | 370 000 | 49-51% | 370 900 |
15. Opel Astra | 1,3 Cdti 90hk stv. | Diesel | 275 000 | 125 000 | 54-56% | 150 000 |
16. Honda CR-V | 2,0 150hk 4WD aut. | Bensin | 426 250 | 215 000 | 49-51% | 211 250 |
17. BMW 3-serie | 316i 4-dørs sedan*** | Bensin | 319 900 | - | - | |
18. Nissan X-Trail | 2,2 dCi 136hk 4WD | Diesel | 406 200 | 200 000 | 50-52% | 206 200 |
19. Volvo V50 | 1,8 125hk | Bensin | 309 900 | 145 000 | 52-54% | 164 900 |
20. Audi A6 | ALLROAD 2,7 TDI 180hk 4WD stv. | Diesel | 699 400 | 380 000 | 45-47% | 319 400 |
Kilde: LeasePlan
Eksempel på bilholdskostnader
Under har vi gjort et anslag på en helt vanlig familiebil som enten kjøpes ny, eller kjøpes brukt etter fem år.
Merk at dette er et anslag. Kostnadene vil variere fra bil til bil og fra eier til eier.
Som du ser i tabellen under blir summen høy på å eie en bil. Husk at de aller fleste må tjene nesten det dobbelte for å sitte igjen med 75.000 etter skatt. Bilen gjør med andre ord et betydelig innhogg i privatøkonomien.
Beregn selv kostnadene ved bilholder med Bilkostnadskalkulatoren.
Forutsetninger: | Ny bil | Fem år gml | |
Kjøpspris i dag | 350 000 | 175 000 | |
Sum verdifall i fem år | 175 000 | 83 000 | |
Omregistrering | 0 | 7 000 | |
Restverdi etter fem år | 185 900 | 92 000 | |
Faste kostnader per år: | |||
Verdifall ink omregistrering | 35 000 | 18 000 | |
Rentekostnader (5 %) | 9 000 | 5 000 | |
Forsikring (ansvar + kasko) | 5 000 | 5 000 | |
Årsavgift | 2 885 | 2 885 | |
Variable kostnader per år: | |||
Vedlikehold | 3 000 | 3 000 | |
Bensin, olje og dekk | 12 600 | 16 800 | |
Olje og dekk | 3 000 | 3 000 | |
Service og reparasjoner | 5 000 | 10 000 | |
Sum per år | 75 485 | 63 685 |
Forutsetninger og forklaringer
I tabellen har vi satt opp et eksempel på om du skal kjøpe ny bil eller en fem år gammel bil. For at det skal være mulig å sammenligne kostnadene, er begge bilene av samme merke - kun årsmodellen er forskjellig. Salgspris som ny er 350.000 kroner.
- Kjøpspris i dag: Priser på de to bilene i dag. Bruktprisen fremkommer ved å ta nybilens restverdi etter fire år og legge til forhandlerens avanse.
- Sum verdifall i fire år: Gjennomsnittlig faller en bil ca. 15 % i verdi det første året, deretter ca. 10 % av markedsverdien per år.
- Restverdi etter avskrivning: Kjøpspris minus avskrivning.
- Verdifall per år: Avskrivningene er fordelt likt på de fem årene.
- Rentekostnader: ((Kjøpspris + restverdi) / 2) x 8 %
- Årlig kjørelengde: 15.000 km.
- Vedlikehold: Vask, bilrekvisita etc.
Bensin, olje og dekk:
- Bensinforbruk: 0,6 liter per mil for ny bil, 08 liter for brukt. Bensinpris: 14 kr per liter.
- Olje: Oljeskift hver 15 000 km, hvert skift koster 500 kr.
- Dekk: Koster 4.400 kr, levetid på 50.000 km. Det tilkommer ett dekkskifte i de første fire årene (enten sommer eller vinterhjul), og to i de fire neste (begge sesongsett må skriftes).
- Forsikring: Full kasko med 40 % bonus.
- Service og reparasjoner: En fire år gammel bil vil ha betydelige høyere reparasjonsutgifter sammenlignet med en helt ny.