Reitan blir Europas nest største kioskselskap

Kjell Magnus Reitan er meget godt fornøyd med oppkjøpsprisen (foto: Scanpix).
Kjell Magnus Reitan er meget godt fornøyd med oppkjøpsprisen (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøper 1048 nye kiosker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reitan Servicehandel (RSH) kjøpte igår 1048 kiosker i R-Kioski-kjeden i Finland, Estland og Litauen for en knapp milliard kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Reitan-familien er nå største kioskaktør i sju land – og nest størst i Europa med totalt rundt 2500 utsalgssteder, etter franske Lagardere.

Med på kjøpet følger også distribusjon av aviser og blader i Estland og Litauen. Selgeren Sanoma trekker seg samtidig ut av kioskdrift.

– Det er en fantastisk dag, jeg kan ikke helt skjønne at vi er der. Vi har holdt på med dette i over ti år. Å få til en fusjon med finnene har vært målet vårt hele tiden, men tidligere har det strandet. Blant annet fordi de har krevd 51 prosent eierskap i et felles selskap. Det er også litt gøy at R-Kioski ønsket å kjøpe Narvesen, og eide 9,9 prosent da vi tok over i 2000. Nå er det i stedet vi som kjøper opp dem, og det til en utrolig god pris, sier administrerende direktør Magnus Reitan i RSH til Dagens Næringsliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen omprofilering

Fra før er familieselskapet størst på kiosk i Norge, Sverige, Danmark og Latvia - gjennom kjedekonseptene Narvesen, 7-Eleven, Shell-7-Eleven og Pressbyrån. Nå inntar RSH samme posisjon også i Finland, Estland og Litauen.

– Foreløpig er vi bare nest største i Europa, og vi har tenkt å gi Lagardere kamp om å bli størst, men det må skje etterhvert. De neste tre til fem årene skal vi konsentrere oss om de landene vi er i, sier Magnus Reitan til DN.

R-Kioski omsatte ifjor for rundt 2,8 milliarder norske kroner, og satt igjen med et driftsresultat på knapt 115 millioner kroner.

Det er ingen planer om å omprofilere disse kioskene til 7-Eleven eller Narvesen.

- Sverige er det mest lønnsomme landet i RSH. Kjøpet av Pressbyrån var en suksess. I Danmark har det vært tungt, men ifjor tjente vi endelig penger. I år skal overskuddet bli tosifret, i antall millioner, sier Magnus Reitan.

Les også:

Milliardfest i Reitan-fjøset

Mener staten har mye å lære av Rema

- Det var ingen som så sammenhengen

Kan miste alt etter skjemaglipp