Statoil vil bygge nye gigantrigger

Statoil presenterte fredag et nytt riggkonsept kalt «Cat J». Det er en superstor oppjekkbar rigg (jack up-rigg) som vil være spesialtilpassset for boring i Nordsjøen. Illustrasjon: Statoil
Statoil presenterte fredag et nytt riggkonsept kalt «Cat J». Det er en superstor oppjekkbar rigg (jack up-rigg) som vil være spesialtilpassset for boring i Nordsjøen. Illustrasjon: Statoil

Statoil presenterer et helt nytt riggkonsept for å få fart på brønnboringen i Nordsjøen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statoil presenterer et nytt riggkonsept kalt «Cat J». Det er en superstor oppjekkbar rigg (jack up-rigg) som vil være spesialtilpasset for boring i Nordsjøen.

Kategori J-riggene vil bli blant de største oppjekkbare riggene i verden, med boredekk på størrelse med en fotballbane. En høyaktuell kandidat er å bygge rigg basert på nederlandske GustoMSC såkalte CJ80-design, som er en oppjekkbar rigg med et dekk på 100 ganger 110 meter. Riggen står på havbunnen på tre ben som er 232 meter lange, og som gjør det mulig å bore i opptil 150 meters havdybde selv i værharde områder.

Har sikret seg stål og byggeperioder

Statoil vil be riggselskapene om minimum to slike rigger. Anbudet vil gå ut i andre eller tredje kvartal i år, og kontraktstildelingen vil skje i årets fjerde kvartal. Byggetiden på gigantriggene er rundt tre år.

– Vi ser at rigger av denne typen koster 450-500 millioner dollar fra verft, sier Statoils direktør for anskaffelser og leverandørrelasjoner Jon Arnt Jacobsen.

Statoil har sikret seg stål og byggeperioder hos fem verft, henholdsvis Daewoo, Samsung og Hyundai i Sør-Korea, samt Keppel og Jurong i Singapore.

Klare til storfunnet

Dermed ligger det an til at Statoils nye superrigger blir klare løpet av 2015. Det betyr at superriggene vil være klare til å bore på det gigantiske Johan Sverdrup-funnet som Statoil håper skal være i produksjon fra 2017.

Sverdrup-feltet i Nordsjøen strekker seg over hele 180 kvadratkilometer og vil trolig kreve mange titalls produksjonsbrønner.

Les også: - Denne oljen er i champagneligaen

Og nettopp boring av produksjonsbrønner er en av de største flaskehalsene på norsk sokkel. Petoro anslår at det er behov for to til tre ganger så mange produksjonsbrønner per år som det bores i dag for å sikre de antatte reservene.

Les også: - Det ble et jubelår

Ivrig på nye riggtyper

Dette er andre gang Statoil presenterer et unikt riggkonsept. Første gang var for ett år siden da Statoil presenterte konseptet Cat D (kategori D) - en arbeidshest av en rigg som var spesialtilpasset Statoils behov for boring, brønnkomplettering og brønnintervensjon på modne felt. Statoil satte seg som mål at det nye riggkonseptet skal utføre boring, komplettering og brønnintervensjon på modne felt 20 prosent mer effektivt enn dagens riggflåte.

Som med Cat D-riggene, vil også Cat J-riggene bygges og drives av riggselskaper med Statoil som langsiktig leier. Nylig inngikk Statoil en avtale verdt 15 milliarder kroner med riggselskapet Songa om bygging av totalt fire Cat D-rigger. Kontraktsperioden er åtte år, pluss opsjoner på fire ganger tre år per rigg.

Les også: 15 milliarderskontrakt til Songa

Riggmeglere har tidligere uttalt til oljeavisen Upstream at Maersk Drilling, Seadrill og Rowan er gode kandidater med lang erfaring innen eierskap og drift i værharde områder.

Videre nevnes Odfjell Drilling, Awilco, Noble Corp og Ensco som mulige «outsiders».

Les også: Statoil vurderer verdens største jackup-rigg

Les flere nyheter her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden