På visning i helgen? Se opp for lokkepriser
Urealistisk lave prisantydninger blir brukt for å lokke folk på visning.
Forbrukerombudet får stadig inn tips om urealistiske prisantydninger i boligannonser.
– Vi frykter en økende tendens med bruk av såkalte lokkepriser i boligannonse. Forbrukerne er oppgitt over denne praksisen, som gjør det vanskelig for dem å orientere seg i markedet, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
Urealistiske prisantydninger er i strid med markedsføringsloven og normene for markedsføring av boliger.
Må være en pris selger er villig til å akseptere
Prisantydningen skal ikke settes lavere enn det selger er villig til å selge for, og heller ikke lavere enn meglers takst.
– I noen tilfeller ønsker ikke selger å selge til tross for at høyeste bud ligger over prisantydningen, opplyser Nergård.
Forbrukerombudet frykter dette kan gjør det enda vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet.
Satte opp prisen
I begynnelsen av februar så man et ganske spesielt eksempel på en prisantydning som var satt for lavt i forhold til selgerens forventninger.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEieren av et hus på Tåsen i Oslo var ikke fornøyd med bud under prisantydningen på 6.990.000, og la huset ut for salg igjen uken etter - til 7,3 millioner.
Les: Fikk ikke solgt - satte opp prisen
Les også:
Kraftig boligprishopp i januar
Obos: Prisene steg i Oslo
- Ulogisk at forbrukerne fortsetter å være «bullish» på å kjøpe bolig