På visning i helgen? Se opp for lokkepriser

Forbrukerombudet advarer mot lokkepriser på visning (foto: Scanpix).
Forbrukerombudet advarer mot lokkepriser på visning (foto: Scanpix).

Urealistisk lave prisantydninger blir brukt for å lokke folk på visning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet får stadig inn tips om urealistiske prisantydninger i boligannonser.

– Vi frykter en økende tendens med bruk av såkalte lokkepriser i boligannonse. Forbrukerne er oppgitt over denne praksisen, som gjør det vanskelig for dem å orientere seg i markedet, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Urealistiske prisantydninger er i strid med markedsføringsloven og normene for markedsføring av boliger.

Må være en pris selger er villig til å akseptere

Prisantydningen skal ikke settes lavere enn det selger er villig til å selge for, og heller ikke lavere enn meglers takst.

– I noen tilfeller ønsker ikke selger å selge til tross for at høyeste bud ligger over prisantydningen, opplyser Nergård.

Forbrukerombudet frykter dette kan gjør det enda vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet.

Satte opp prisen

I begynnelsen av februar så man et ganske spesielt eksempel på en prisantydning som var satt for lavt i forhold til selgerens forventninger.

Eieren av et hus på Tåsen i Oslo var ikke fornøyd med bud under prisantydningen på 6.990.000, og la huset ut for salg igjen uken etter - til 7,3 millioner.

Les: Fikk ikke solgt - satte opp prisen

Les også:

Kraftig boligprishopp i januar

Obos: Prisene steg i Oslo

- Ulogisk at forbrukerne fortsetter å være «bullish» på å kjøpe bolig

Sjekk boligprisene der du bor

Personvernpolicy