Nei, nei, nei, Ryanair

Faksimile av annonsebildet
Faksimile av annonsebildet

Svært lettkledde flyvertinner og et frekt budskap er Ryanairs siste krumspring. Nå har lavprisflygiganten gått over streken, mener britisk annonseorganisasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå har Advertising Standards Authority Limited (ASA) forbudt to av Ryanairs annonser. Begrunnelsen er at det irske lavprisflyselskapet har gått for langt når de forsøker å selge flybilletter ved hjelp av bilder av lettkledde flyvertinner og et litt for frekt budskap, skriver check-in.dk.

Den første annonsen ble trykt i The Guardian og viste en kvinne i BH og truser. Hun hadde den ene hånden på hoften og trakk trusene litt ned med den andre, mens annonseteksten lød: "Red Hot Fares & Crew!!! One way from £9.99".

Annonsen oppfordret også til å kjøpe 2012-kalenderen med Ryanairs lettkledde medarbeidere.

En tilsvarende annonse med bilde av en annen kvinne ble publisert i The Daily Telegraph og The Independant.

- Sexistisk

Flere forbrukere ble provosert av kampanjen og myndighetene fikk 17 klager fra forbrukere som syntes annonsene var enten sexistiske eller nedverdigende for kvinner.

Nå slår Advertising Standards Authority Limites fast at annonsen var upassende.

Ryanair avviser kritikken og viser til at annonsen blant annet skulle promotere salget av selskapets veldedighetskalender, der utvalgte kvinnelige medarbeidere helt frivillig stiller lettkledde opp. Flyselskapet påpeker også at mange andre annonsører har hatt minst like lettkledde menn og kvinner i sine reklamer.

Det er ikke første gang Ryanair-annonser skaper debatt: Allerede i 2007 raste kvinneorganisasjoner mot Ryanairs kvinnekalendere.

Les også:

Festen fortsatte for finanstoppene

Ble lam - saksøker Thon

Sensonor er konkurs

SAS-pilot fikk sparken - har aldri hatt det bedre

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Personvernpolicy