Nei, nei, nei, Ryanair
Svært lettkledde flyvertinner og et frekt budskap er Ryanairs siste krumspring. Nå har lavprisflygiganten gått over streken, mener britisk annonseorganisasjon.
Nå har Advertising Standards Authority Limited (ASA) forbudt to av Ryanairs annonser. Begrunnelsen er at det irske lavprisflyselskapet har gått for langt når de forsøker å selge flybilletter ved hjelp av bilder av lettkledde flyvertinner og et litt for frekt budskap, skriver check-in.dk.
Den første annonsen ble trykt i The Guardian og viste en kvinne i BH og truser. Hun hadde den ene hånden på hoften og trakk trusene litt ned med den andre, mens annonseteksten lød: "Red Hot Fares & Crew!!! One way from £9.99".
Annonsen oppfordret også til å kjøpe 2012-kalenderen med Ryanairs lettkledde medarbeidere.
En tilsvarende annonse med bilde av en annen kvinne ble publisert i The Daily Telegraph og The Independant.
- Sexistisk
Flere forbrukere ble provosert av kampanjen og myndighetene fikk 17 klager fra forbrukere som syntes annonsene var enten sexistiske eller nedverdigende for kvinner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNå slår Advertising Standards Authority Limites fast at annonsen var upassende.
Ryanair avviser kritikken og viser til at annonsen blant annet skulle promotere salget av selskapets veldedighetskalender, der utvalgte kvinnelige medarbeidere helt frivillig stiller lettkledde opp. Flyselskapet påpeker også at mange andre annonsører har hatt minst like lettkledde menn og kvinner i sine reklamer.
Det er ikke første gang Ryanair-annonser skaper debatt: Allerede i 2007 raste kvinneorganisasjoner mot Ryanairs kvinnekalendere.
Les også:
Festen fortsatte for finanstoppene
SAS-pilot fikk sparken - har aldri hatt det bedre
Les flere artikler fra ABC Penger her