Meny

Slik vil de stoppe gratis mobiltjenester

KOSTER: Telenors ebitda-resultat i 4. kvartal ble redusert med 90 millioner fordi de delte ut gratis måneder og ytterligere 240 på grunn av økt aktivitet innen salg og markedsføring sammenlignet med fjoråret, hvorav rundt halvparten knyttet til fastpriskampanjen. Foto: Scanpix
KOSTER: Telenors ebitda-resultat i 4. kvartal ble redusert med 90 millioner fordi de delte ut gratis måneder og ytterligere 240 på grunn av økt aktivitet innen salg og markedsføring sammenlignet med fjoråret, hvorav rundt halvparten knyttet til fastpriskampanjen. Foto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Telenor og Netcom har oppskriften klar – og Telenor har snart gjort halve jobben.

Avslutningen av 2011 ble dramatisk for den norske telebransjen. For plutselig var det ikke de små mobilselskapene som utfordret med lavere priser – det var selve giganten, Telenor, som flesket til med nye tilbud og flere måneders gratis bruk. Etter mye skrik og skrål har støvet nå lagt seg litt – og Telenor viste i går frem resultatene av slaget.

– Vi har fått 51.000 nye kunder, mens Tele2 og Netcom har meldt om negativ kundevekst, sier Berit Svendsen, Norgessjef i Telenor.

Dette har kostet alle dyrt - også Telenor. De har gitt bort to måneders gratis bruk til mange, og svidd av store summer på markedsføring, poster som til sammen belastet resultatene med 330 millioner kroner ekstra i år, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Målet var å få flest mulig kunder over på nye fastprispakker, og til sammen 576.000 kunder var flyttet over ved utgangen av året.

– Vi bygger fremtiden på en ny prisstruktur. Det kommer som svar på en nødvendighet, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas under presentasjonen av selskapets resultater for fjerde kvartal.

Hvorfor slikt hastverk?

Prisene på pakkene er dessuten så lave at sjefene i både Tele2 og Netcom har reagert offentlig.

– Priskrigen i høst startet Baksaas. Jeg synes det er merkelig at det er den største aktøren som går i bresjen, sa administrerende direktør i Netcom, August Baumann, til Dagens Næringsliv i oktober.

At Telenor presser prisene i Norge er uvanlig, så hvorfor klemmer de nå til så hardt? Svendsen er forbilledlig klar i sitt svar - målet er å stoppe gratis internettjenester før de får fotfeste i det norske mobilmarkedet, de såkalte «over the top»-aktørene.

– Vi gjør det for å lage en forretningsmodell som står bra med «over the top-aktørene». Det gjør ikke noe om du bruker iMessage eller Skype på mobilen, for tale og meldings-prisen er innbakt i pakken din, sier Svendsen.

Med en fastprispakke kan du for eksempel betale en fast pris for opptil 400 minutter tale i måneden og 200 sms, samt 400 MB data. Da er det for mange ingenting å spare på å bruke gratistjenester for meldinger eller tale.

Er dette et forsøk på å hindre konkurranse?

– Kundene har aldri hatt så stor valgfrihet som i dag. De har et vell av muligheter og kan velge et annet abonnement, sier Svendsen.

Truet med å sperre

Internett-tjenester som gir gratis tale eller meldingstjenester kalles gjerne «over the top»-tjenester, og de har lenge vært mobilbransjens fremtidsmareritt. For med smarttelefoner kan hvem som helst installere slike tjenester, og etter hvert som mobilnettene blir bedre på data ville det blitt mindre og mindre grunn til å betale dyrt for tale og meldinger – som hittil har vært mobilbransjens bærebjelker. Mobiloperatørene kunne endt opp med å selge kun mobildata, og få svært lite for tale og meldinger. Netcom har tidligere signalisert at de kunne komme til å blokkere slike tjenester, noe som er dramatisk i forhold til prinsippet om at internett skal være nøytralt i forhold til ulike tjenester.

Trusselen blir enda mer aktualisert år nye mobillisenser snart blir delt ut, som gjør det mulig å levere svært kraftig mobilt bredbånd over store deler av landet og ikke bare i byene, påpeker Stig Herbern, administrerende direktør i Ventelo. Såkalte LTE-nett kombinert med lave frekvenser kan virkelig gi superhastigheter på steder som nå bare har sneglefart.

Han mener mobilnettet nå er i ferd med å følge etter utviklingen på fastnett, og at alt bare blir datatrafikk. Tale blir en tjeneste over et IP-nett slik som vi kjenner Ip-telefoni fra fastnettet. SMS og lignende tjenester kjøres via internett og erstattes av sosiale medier via internett. Betalingen bestemmes av hvilken hastighet og kapasitet du kjøper, ikke antall minutter og SMSer.

Dette mener han er grunnen til at Telenor nå trykker så kraftig på for å få kundene over på fastnett.

Ved siden av gratis internett-tjenester mener han små norske mobilaktører vil lide under det nye prisregimet.

– Det blir mindre rom for å skille seg ut med kreative prispakker når alt er fastpris. Og de store med eget nett, som kan regne tilbudet basert på store kundemasser og stordriftsfordeler, vil dominere, sier han.

– Dette klarer vi Svendsen mener det uansett er bra for kundene å få fastprispakker, og påpeker at internettleverandørene ikke alltid er så lette å forholde seg til som kunde.

– Hvis ip-telefonitjenesten ikke fungerer, hvem skal kunden ringe? Apple? sier hun, og smiler.

Hun ser lyst på utfordringen fra nettjenestene og overgangen til en mobilverden der datatrafikk blir stadig viktigere.

– Det er alltid utfordring med teknologioverganger, men denne overgangen tror jeg vi skal klare, sier hun.

Les også:

Tele2-sjefen reagerer på Telenors Ludo-lokking

Faller dette treet kan halve Norge miste mobilforbindelsen

- Mobilskatten er blitt gammeldags

Dette blir regningen hvis Telenor må ut av India

Les flere nyheter

Privatøkonomi
Populært