Meny

Har milliarder å handle for - synes alt er for dyrt

Orkla-sjef Bjørn Wiggen har mye penger å bruke, men de brenner ikke i lommen. Foto: Scanpix
Orkla-sjef Bjørn Wiggen har mye penger å bruke, men de brenner ikke i lommen. Foto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Derfor er Orkla-sjef Bjørn Wiggen tålmodig.

– Vi ser at både finansmarkeder og sluttmarkeder er relativt svake, og det påvirker resultater negativt. Det forventer vi skal gi seg utslag i prisene, men det er ikke nødvendigvis en selger enig i, sier Orklas konsernsjef Bjørn Wiggen til DN.no.

Orkla har sett seg ut en rekke oppkjøpskandidater, men verdsettingen er utfordrende.

– Det gjør forhandlingene ekstra krevende nå, sier Wiggen til DN.no.

Solid tilgang til penger

Det er ikke mange månedene siden Orkla5026 annonserte at nå var det slutt for konglomeratet, Orkla bli et rent merkevareselskap. Det siste året har Orkla solgt både store eiendeler og mye av aksjeporteføljen, og sitter igjen med langt større finansielt handlingsrom.

Orkla har blant annet kredittlinjer på 15 milliarder kroner.

– Dette er kredittfasiliteter som vi har tilgjengelig med tanke på oppkjøp, sier finansdirektør Terje Andersen til DN.no.

I tillegg har selskapet redusert netto gjeld med ni milliarder kroner, noe som vil gjøre det enklere for Orkla å få tilgang til mer penger om nødvendig. Selskapets gjeld i forhold til egenkapital er nå på 0,32.

– Alle disse forholdstallene er solide, så vi kan øke gjelden betydelig om vi finner noe å kjøpe, sier Andersen.

– Tålmodige

Orkla konsentrerer seg om oppkjøp innen merkevaretyper de allerede har, og i områder de allerede er inne i. Det betyr i hovedsak Norden og Baltikum, i tillegg til Russland.

– Det er viktig for oss at oppkjøpene er lønnsomme. Derfor er vi tålmodige, sier Wiggen til DN.no.

Orkla forsøker å finne balansen mellom ønsket om å vokse, og det absolutte kravet om å «dette skal være dealer som vi mener vi får en god avkastning på».

– Du kan alltid gjøre oppkjøp dersom du betaler en høy pris, sier Wiggen og setter det i forhold til å nå målet å få til å gjøre oppkjøp.

Han viser til Procter & Gamble, som har måttet at store nedskrivninger etter å ha kjøpt Gillette for 57 milliarder dollar. Nettoresultatet for siste kvartal i det globale merkevareselskapet falt med 49 prosent som følge av disse nedskrivningene.

– Det tyder på at prisene innen merkevare har vært for høye, sier Wiggen.

Planer for salg

Selv om Orkla har solgt en del av det som skal ut av selskapet, står det fremdeles mye igjen.

Orkla er lenge forsøkt å kvitte seg med eierandelene i solenergiselskapet Rec, men markedene har ikke gjort det lett for dem.

– Vi har fremdeles en ambisjon om exit fra Rec, og jobber med å skape muligheter for det i 2012. De nåværende markedsforholdene gjør det mer vanskelig å nå gode løsninger, sa Wiggen under torsdagens presentasjon.

Orkla måtte nedskrive Rec-aksjene sine til markedsverdi i fjor, og det har medført en nedskrivning på 800 millioner kroner i fjerde kvartal.

Også Sapa skal ut av Orkla, men Orkla ser potensiale for å øke verdier der. Derfor planlegger de å fortsette å utvikle Sapa, og forlate selskapet først om to til tre år.

For Borregaard ser Orkla på mulighetene for en børsnotering, og for et direkte salg.

Mye er solgt Elkem ble solgt i januar ifjor: Selger Elkem til Kina

I november ble Bakers solgt til Norgesgruppen: Orkla selger bakerikjede

I desember var det Tomra som gikk: Orkla selger seg ut av Tomra

I forrige uke ble det kjent at Orkla solgte sin andel i boligselskapet Fornebu Utvikling. Dette salget ga Orkla rundt 214 millioner nye kroner i kassen.

Les: Orkla og Hagen ute av Fornebu

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært