Meny

Frykter at «lokkeprisene» er tilbake

I ytterste konsekvens er bruk av lokkepriser brudd på markedsføringsloven og på god meglerskikk. Foto: Scanpix
I ytterste konsekvens er bruk av lokkepriser brudd på markedsføringsloven og på god meglerskikk. Foto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet reagerer på kunstig lave prisantydninger i det hete boligmarkedet, og ber nå om tips fra kjøperne for å demme opp for praksisen.

Boligprisene i Norge har steget jevnt og trutt de tre siste årene. I fjor steg prisene med ni prosent, og bare i januar måned i år kom en overraskende økning på hele fire prosent.

Markedet er hett, og Forbrukerombudet er nå bekymret for at prisantydningen på mange boliger settes kunstig lavt for å tiltrekke potensielle kjøpere, skape blest om eiendommen og blåse opp meglerens meritter.

- Nervøse

Fagdirektør for prisinformasjon, Jo Torkel Gjedrem, sier til DN.no at han frykter at «lokkeprisene», som var et stort problem i det sterke boligmarkedet før den forrige finanskrisen, er tilbake.

- Vi er nervøse for at det går i den retningen. Vi følger ganske nøye med på dette, sier han.

- Vi ser indikasjoner på at det er ganske mye bruk av prisantydninger som er for lave. En del av det må tilskrives at prisene er på vei oppover. Men samtidig hører vi om svært mange boliger der prisen går langt over antydning. Vi har hørt «rykter» om at folk som går på visning, etter hvert slutter å ta prisantydning på alvor, og ser etter ting som ligger noen hundre tusen under budsjettet. Hvis det er riktig er det veldig uheldig.

Les også: Fikk ikke solgt - satte opp prisen

Spesielt alvorlig er det når byder ikke får kjøpt boligen selv om han byr over prisantydningen, hvilket Gjedrem har sett flere eksempler på i høst. Han understreker at bransjenormen klart legger til grunn at prisantydningen ikke skal settes lavere enn verken det eieren er villig til å selge for, eller meglers faglige vurdering.

Vil ha tips

Jo Terkel GjedremJo Terkel Gjedrem

Gjedrem sier at Forbrukerombudet har fått tre-fire konkrete klager på lokkepriser på senhøsten i fjor, men understreker at det kun er de aller tydeligste tilfellene som meldes. Nå ber han forbrukerne om å ta kontakt med Forbrukerombudet om de mener seg utsatt for slike forhold.

- Vil gjerne ha tips fra folk som opplever dette, sier han.

- I ytterste konsekvens er dette brudd på markedsføringsloven og på god meglerskikk.

Gjedrem forklarer at Ombudets praksis i disse tilfellene er å ta opp saken med den aktuelle megleren og be ham følge bransjenormen. Kommer det flere klager, kan forholdet tas til Markedsrådet, som er en slags domstol for markedsføringsklager, der Forbrukerombudet kan be om at det fattes et vedtak med tvangsmulkt.

Vanskelige saker

Han vedgår imidlertid at «lokkeprissaker» er vanskelige å komme til bunns i.

- Det har noe med markedet å gjøre. Det er mange veldig forskjellige enkeltobjekter, boliger er ikke en standardisert forbruksvare. Og forbrukere er vant til å kjøpe TV-er, dagligvarer, skiutstyr. Det har de en viss rutine på, selv om de gjør det annenhvert år. Bolig kjøper man bare noen få ganger i livet, så som regel er ikke forbrukerne så erfarne. De er ikke alltid klar over markedet, og vi kan ikke være sikre på at de oppdager det når det er noe som skurrer, sier Gjedrem.

Forbrukerombud-direktøren understreker likevel at lokkeprisproblematikken er ytterst viktig, av minst fire grunner:

  • Lokkepriser kaster bort tiden til forbrukere i en allerede krevende boligjakt
  • De spiller på at forbrukerne skal gå over sine budsjetter
  •  De skaper en forventning om at salgsprisen skal gå over prisantydningen, hvilket i seg selv kan virke prisdrivende i markedet
  • De truer tilliten til meglerne, som har sin faglige vurdering som sitt viktigste arbeidsverktøy

- Ikke utbredt

Leder for Norges Eiendomsmeglerforbund, Christian Dreyer, sier til DN.no at han tviler på at lokkepriser er et «ubredt fenomen», og deler ikke Forbrukerombudets frykt om at de er på vei tilbake. 

- Jeg har ikke noe inntrykk av at det stemmer. Men vi skal treffe Forbrukerombudet om 14 dager i et møte som har vært planlagt lenge, så da regner jeg med at vi kan diskutere denne bekymringen med forbrukerombudet og sette søkelys på det hvis det er ønskelig fra deres side. Vi har fokus på alt som har med omdømmebygging å gjøre hele tiden. Som alt annet vi driver med evalueres også bruken av pris som virkemiddel når man annonserer.

Dreyer sier for øvrig at lokkepriser som fenomen dukker opp i perioder med sterk vekst i boligprisene. Som han uttalte denne uken, tror han imidlertid nå på full stopp i stigningen, og at prisene vil holde seg relativt stabile resten av året.

- Om to måneder så tror jeg verken du eller så veldig mange andre journalister vil stille spørsmål ved dette her, avslutter han.

Les også:

Spår bråstopp i boligprisveksten

Kraftig boligprishopp

Sigbjørn Johnsen er bekymret for boligprisene

- Bobler kjenner du igjen først etter at de sprekker

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært