Meny

- Ryanair for dårlig på klageoppfølging

FORBEDRING: Ryanair fulgte opp flere vedtak i fjor enn året før, men har fortsatt en del å gå på, mener Forbrukerrådet. Foto: Scanpix
FORBEDRING: Ryanair fulgte opp flere vedtak i fjor enn året før, men har fortsatt en del å gå på, mener Forbrukerrådet. Foto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lavprisselskapet tok ikke passasjerrettigheter nok på alvor i året som gikk, ifølge Forbrukerrådet.

Det var flyselskapene Ryanair og Continental Airlines kom dårligst ut da Flyklagenemnda gjorde opp regnskapet for i fjor.

Forbrukerrådet går nå ut og advarer forbrukerne om at Continental Airlines og Ryanair i fem klagesaker hver ikke fulgte opp vedtakene som ble gjort i nemnda.

15 saker totalt

Tilsammen behandlet Flyklagenemnda 329 saker. Klager fikk medhold i 125 av sakene, og fikk delvis medhold i 35 saker.

Les også: Vil granske lavprisselskapene

Totalt var det 15 saker, der flyselskap ikke fulgte opp vedtakene. Her er de 15 sakene fordelt på selskaper:

  • Continental Airlines (5)
  • Ryanair (5)
  • Air Baltic (1)
  • Thomas Cook Airlines (1)
  • Tap Portugal (1)
  • Finnair (1)
  • Edelweiss Air (1)

- Utenfor Ryanairs kontroll

Riktignok kom Ryanair bedre ut i fjor enn året før. I 2010 var det ti vedtak lavprisselskapet ikke fulgte opp, og i fjor var de altså nede i fem saker.

Les også: Her er Europas mest punktlige flyselskaper

Ifølge Forbrukerrådet sier Ryanair at årsaken til at de ikke fulgte opp vedtak er at det uforutsette ofte ligger utenfor flyselskapets kontroll.

Forbrukerrådet understreker at det er selskapene som har bevisbyrden i klagesaker, men at de i flere tilfeller ikke gir noen uttalelse eller bevis for at det ikke er noe de kunne ha gjort annerledes.

Continental tilbyr reisegavekort

I sakene der Continental Airlines ikke fulgte opp vedtak, var klageårsak forsinkelser eller kanselleringer av flyreiser til og fra New York.

– Vi ser at Continental Airlines tilbyr de som klager et reisegavekort på USD 125, men det er langt fra godt nok når passasjerer i flere tilfeller må vente til neste dag før flyet letter, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Klag ved flyproblemer

Har det oppstått problemer i forbindelse med din flyreise, kan du registrere klagen din elektronisk hos Flyklagenemnda, dersom problemene har oppstått på flyvning fra Norge.

Har det derimot oppstått problemer på en flyvning i utlandet, må benytte deg av EUs klageskjema for flypassasjerer. Dette skjemaet finner du her

Ønsker du å vite mer om i hvilke tilfeller du har klagerett i forbindelse med flyreiser, kan du klikke deg inn på Forbruker Europas nettsider.

Les også:

Ryanair vil fly innenriks i Norge

- Ryanair nekter gravide å fly

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært