- Nå blir det enda tøffere for SAS

KONSOLIDERING: Analytikerne tror det kommer til å bli færre, men større flyselskaper de kommende årene. Foto: Scanpix
KONSOLIDERING: Analytikerne tror det kommer til å bli færre, men større flyselskaper de kommende årene. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegians flykjøp slår hardt mot SAS - og viser at flyselskapet går hardere inn i kampen mot Easyjet og Ryanair, ifølge analytikere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bjørn Kjos og flyselskapet Norwegian har bestilt 222 nye fly fra Boeing og Airbus, og har sikret seg opsjon på ytterligere 150 fly.

Listeprisen på flyene er 127 milliarder kroner, men ifølge flyanalytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities får flyselskapet trolig en rabatt på 40-50 prosent på denne prisen.

Les også: Norwegian kjøper fly for 127 mrd

Angriper Easyjet og Ryanair

Analytikeren mener Norwegian nå angriper de andre billigflyselskapene.

- Dette er fly for kortruter i Europa. Norwegian går nå mer i kamp med Easyjet og Ryanair, men vil fortsatt være lillebror. Og om SAS' fremtid var tøff tidligere, så..., sier Sivertsen til DN.no og lar setningen henge i luften.

Lavere kostnader

Han sier det er viktig å være klar over at flykjøpet rulleres utover en god del år, og ser ut til å være i tråd med Norwegians strategi om å eie fly i syv år før de selges eller leies ut. Likevel ser det ut som Norwegian er i ferd med å doble flåten sin - og det har mye å si for selskapets kostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Organisasjonen i Norwegian kan håndtere en betydelig større flåte enn selskapet har i dag. Når størrelsen på flåten øker, bli kostnadene for hver flygning lavere, sier Sivertsen.

- Voldsom konsolidering

Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities tror på en konsolidering av den europeiske flybransjen.

- Det blir en voldsom konsolidering hvor det kommer til å bli langt færre, men større selskaper. Norwegian har mål om å være ett av de som skal være dominerende i fremtiden. Da er det naturlig at de sikter høyt og bestiller nye fly. Det gir dem også naturligvis en skalafordel. Den eneste måten å vinne på er å holde kostnadene nede, sier Jacobsen til nyhetsbyrået TDN Finans.

- Negativt for SAS

Han mener at Norwegians større flåte og lavere enhetskostnader åpenbart er negativt for deres konkurrenter.

- For SAS og andre aktører er dette negativt. Dette gir Norwegian en ytterligere kostnadsfordel gjennom helt nye fly og en såpass stor flyflåte, sier Jacobsen.

Les også:

Norwegian får uventet hjelp

- Dreamliner gir oss forsprang

Urban ungdom gir best service

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her