Farlig og vanskelig redningsarbeid

Cruiseskipet Costa Concordia gikk på grunn og kantret rett utenfor øya Giglio på vestkysten av Italia. Eksperter sier redningsarbeidet og letingen etter savnede er risikabelt og farlig. (Foto: REUTERS/SCANPIX)
Cruiseskipet Costa Concordia gikk på grunn og kantret rett utenfor øya Giglio på vestkysten av Italia. Eksperter sier redningsarbeidet og letingen etter savnede er risikabelt og farlig. (Foto: REUTERS/SCANPIX)

Redningsmannskapene har en vanskelig oppgave når de forsøker å finne overlevende og omkomne inne i det havarerte cruiseskipet Costa Concordia.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skipet ligger på 30 meters dyp og har krenget nærmere 80 grader slik at det nesten ligger på siden. Men skipet ligger ikke stabilt, og ifølge eksperter er det fare for at skipet kan skli ut på dypere vann.

Redningsmannskapene sier arbeidet i det halvt nedsunkne skipet er svært farlig fordi dekkene står i nesten 90 graders vinkel.

Forundret

Eksperter er forundret over cruiseskipet Costa Concordias forlis. Sjøfartsdirektør Per Nordström ved den svenske Transportstyrelsen sier det er underlig at havariet i det hele tatt kunne skje.

– Det er veldig merkelig. Man har faktisk gode navigasjonssystemer i dag. Det virker som den menneskelig faktoren er med, sier han til nyhetsbyrået TT.

Han er også overrasket over de store konsekvensene.

– Denne typen fartøy skal tåle visse skader mot skroget uten å velte, sier han.

Også direktør Ove Eriksson ved det svenske Sjöfartsverkets forretningsavdeling er overrasket.

– Etter de ulykkene som har skjedd de siste årene med passasjerferjer, har reglene blitt skjerpet utrolig mye for å sikre at man har flyteevne også etter at skipet er blitt skadd, sier han.

Les også: To nye funnet omkommet

En firedel

Sjefen for det lokale brannvesenet og leder av redningsarbeidet, Cosimo Pulito, sa søndag ettermiddag at hans folk bare har gjennomsøkt en firedel av skipet til nå. Det omfatter mesteparten av det som ligger over vann og noen deler av det som ligger under.

Over 20 militære dykkere deltar i letearbeidet om bord i det 290 meter lange skipet, som ble bygget i Italia i 2005.

– Det er usannsynlig at det er noen luftlommer (under vann). Dykkerne våre har undersøkt hele utsiden av skipet, og de tror ikke det er noen, sa Pulito.

– Vi har begynt å undersøke de delene der det er mest sannsynlig å finne noen i live. Vi har ikke vært i maskinrommet til nå. Vi fortsetter til vi har vært igjennom hele skipet, tilføyde han.

Lete etter vei

Leder for havarikommandoen i den tyske havnebyen Cuxhaven mot Nordsjøen, Hans-Weerner Monsees, sier redningsarbeidet både er vanskelig og farlig.

– Redningsmannskapene kommer fra land og må lære seg forholdene om bord. Det er vanskelig i seg selv, for skipet er i utgangspunktet som en liten by, men betydelig vanskeligere fordi skipet ligger på siden i 80 graders vinkel, sier han til nyhetsbyrået DPA.

Han minner videre om at flere vannsikre skott lukkes automatisk ved en ulykke for å hindre at vannet trenger videre. Det gjelder blant annet maskinrommet. Fordi skipet ikke ligger stabilt, kan oppløsning av luftbobler skape rystelser og bevege skipet. Gjenstander kan løsne og treffe dykkerne, som også risikerer å bli innesperret om nye skott lukkes.

Les også: Norsk passasjer: - Jeg har panikkangst

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden