Telenor vil selge seg ut av A-pressen

SOLGTE OG KAN BLI SOLGT: Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen har nettopp solgt TV 2. Nå kan konsernet han leder selv bli solgt av Telenor. Foto: Scanpix
SOLGTE OG KAN BLI SOLGT: Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen har nettopp solgt TV 2. Nå kan konsernet han leder selv bli solgt av Telenor. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor er ingen naturlig eier i A-pressen og vil selge seg ut dersom muligheten skulle dukke opp, sier konserndirektør Kristin Skogen Lund i Telenor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I Telenor er vi opptatt av å reindyrke vår rolle som distributør. Derfor har vi lenge ment at det ikke er viktig for Telenor å eie TV 2, sier Lund til Klassekampen.

Les også: Egmont betaler 2,1 milliarder for resten av TV 2

Telenor eier 48,2 prosent i A-pressen og har støttet aktivt opp om mediekonsernets planer om å satse på aviser. Da A-pressen kjøpte opp Edda Media i fjor, ble eierne enige om at kjøpet skulle finansieres gjennom salg av TV 2. Det passet godt med Telenors intensjon om ikke å øke sin medieportefølje, sier Lund.

Se også: – Blandede følelser for TV 2-salget

På spørsmål om det dermed er naturlig å selge seg ut av A-pressen, er hun klar:

– Vi er ikke en naturlig eier, nei, og vil nok benytte oss av muligheten til å selge dersom den skulle dukke opp. Men så lenge vi er eier, er vi det fullt og helt og støtter opp om A-pressens satsinger, sier Kristin Skogen Lund.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen hast

Mandag morgen ble salget av A-pressens andel i TV 2 til danske Egmont kunngjort. Den danske mediegiganten må ut med 2,1 milliarder norske kroner og blir med det eneeier i kanalen.

Kristin Skogen Lund har siden hun gikk inn i Telenor-ledelsen i 2010 vært tydelig på at det ikke er nødvendig for selskapet å være eier på innholdssiden av mediene. Telenor ønsker å fokusere på rollen som distributør, og etter salget av TV 2 eksisterer ikke lenger de samme interessekonfliktene, sier Lund til Dagens Næringsliv.

Les også: Salget skal ha skjedd mot de ansattes stemmer

– Det betyr at vi ikke har noen hast med å se på eierposisjonen i A-pressen, men at vi vil se på hvilke muligheter som byr seg i framtiden, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Misnøye

Mens næringsminister Trond Giske (Ap) har uttrykt klar skepsis til salget av alle aksjene til danskene, ser opposisjonspartiene Høyre og Frp ingen problemer. Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) vil ikke blande seg inn.

SV-leder Kristin Halvorsen og Sp-leder Liv Signe Navarsete er imidlertid misfornøyd med salget, skriver VG. Også internt i Arbeiderpartiet er misnøyen stor, ifølge Dagsavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg frykter at allmennkringkasterrollen på sikt utfordres av utenlandske eiere, sier mediepolitisk talsmann Kåre Simensen i Ap til avisa. Han har hele tiden vært enig med Trond Giske om at det er viktig at en så stor mediebedrift som TV 2 har norske eiere.

– Avstanden kan gjøre det enklere å la pengene råde. Egmont bedyrer at de vil følge opp allmennkringkasterrollen, men jeg tror norske eiere ville vært bedre for å sikre norske seeres interesser, sier han.

Stoler på Egmont

Kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) fikk ifølge Dagsavisen forsikringene hun ønsket å høre, da hun mandag ettermiddag var i møte med Egmont-ledelsen.

Både ledelsen og de ansatte i TV 2 sa mandag at de stoler på at Egmont vil bidra positivt til utviklingen av TV 2, og ledelsen i det danske konsernet lover at TV 2 fortsatt skal være en norsk kanal. Medieanalytikere mener at det nye eierskapet vil styrke TV 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TV 2 skal ikke styres fra København selv om danske Egmont er blitt eneeier, fastslår ledelsen i det danske mediekonsernet. – TV 2 blir fortsatt en norsk TV-kanal som skal videreføre satsingen på nyheter, sport og underholdning. Vi har vært medeiere i TV 2 fra starten for 20 år siden, og vi vil utvikle TV 2 videre på mange plattformer, sier konsernsjefen i Egmont, Steffen Kragh.

Les flere nyheter