Håper Saab vil reise seg fra graven

Saab-ansatte på vei til et infomøte på fabrikken i Trollhättan etter at Saab ble begjært konkurs. Foto: Björn Larsson Rosvall (Scanpix)
Saab-ansatte på vei til et infomøte på fabrikken i Trollhättan etter at Saab ble begjært konkurs. Foto: Björn Larsson Rosvall (Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den svenske regjeringen nekter å gi opp håpet om at Saabs virksomhet skal leve videre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Saab:

* Bilen Saab ble fra 1947 produsert av Svenska Aeroplan AB (SAAB).

* En svak svensk kronekurs bidro til god eksport på 1980-tallet, men mot slutten av tiåret begynte selskapet å tape penger.

* Fra 1990 er bilen produsert av Saab Automobile AB i Trollhättan, nordøst for Göteborg i Sverige. Samme år kjøpte General Motors halvparten av personbildivisjonen i selskapet, som da var en del av konsernet Saab-Scania. Ti år senere kjøpte GM hele Saab Automobile. Selskapet fortsatte imidlertid å tape penger.

* I juni 2009 inngikk GM en intensjonsavtale om at investorgruppen Koenigsegg Group skulle kjøpe Saab, med støtte av kinesisk kapital, uten at det ble noe av.

* GM besluttet så å avvikle selskapet i desember samme år, men nederlandske Spyker fikk i stedet overta selskapet 23. februar 2010.

* Spyker (senere Swedish Automobile) innledet samarbeid med kinesiske Pang Da Automobile om distribusjon og investeringer, men GM nektet å overføre teknologilisenser til kineserne.

* Saab har hatt problemer med å betale lønn til de ansatte og regninger fra underleverandører, som på sin side har stanset sine leveranser.

(Kilder: NTB, AFP, Wikipedia)


Les mer om Saab:

Eker snuser på Saab – igjen

Saab begjært konkurs

Fortsatt håp for Saab-redning

Ingen konkursbegjæring av Saab i dag

Saab ved veis ende?

Så langt har ikke regjeringen iverksatt noen konkrete tiltak for å redde bilproduksjonen i Trollhättan. Men næringsminister Annie Lööf lyttet nøye til de ansattes behov da hun besøkte fabrikken tirsdag.

– Det var viktig for regjeringen å avlegge Trollhättan et besøk så raskt som mulig, slik at vi kunne lytte og kjenne på stemningen blant de ansatte, uttalte Lööf, som hadde følge av arbeidsminister Hillevi Engström.

Lööf lovte å komme tilbake når regjeringen har skaffet seg et klart bilde av behovene.

Hun mener slett ikke at alt håp er ute selv om Saab er slått konkurs.

Les også: Eker snuser på Saab – igjen

– I løpet av høsten har regjeringen møtt flere som var interessert i å kjøpe Saab både før og etter konkurs. De kontaktene kommer vi til å formidle til bobestyreren, sier Lööf til den svenske rikskringkasteren SVT.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vil redde arbeidsplasser

Saab-ledelsen forsøkte lenge å få kinesiske selskaper inn på eiersiden for å unngå konkurs.

Dette viste seg imidlertid å være vanskelig siden den svenske bilprodusentens tidligere eier General Motors (GM) fortsatt sitter på rettighetene til Saab-teknologi.

Nå hevder det kinesiske selskapet Youngman at det kan bli aktuelt å kjøpe deler av Saabs virksomhet som ikke berøres av GMs rettigheter.

Les også: Saab begjært konkurs

– Vi vil redde arbeidsplassene og sørge for at virksomheten i Trollhättan fortsetter. Men produksjonen vil ikke ligge på samme nivå som tidligere, sier Johan Nylén, advokat og talsperson for Youngman, til avisa Dagens Industri.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til at produksjonen blir lavere, vil det kunne gå flere år før den kommer i gang igjen dersom Youngman og selskapets kvinnelige sjef, Rachel Pang, overtar deler av Saab.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tyrkisk interesse

Også potensielle kjøpere i Tyrkia viser interesse for Saab i kjølvannet av konkursen. Landet har flere viktige bilfabrikker, men ingen kjente merker. Og det ønsker tyrkiske myndigheter å gjøre noe med.

Lars Holmquist, som leder bransjeorganisasjonen Clepa, frykter likevel at det er liten grunn til optimisme blant Saabs ansatte.

– Uansett hvem som kjøper hele eller deler av Saabs anlegg, så er det dessverre veldig usannsynlig at det blir værende i Trollhättan, sier han til SVT.

Symboltungt

Flere svenske aviser skrev på lederplass tirsdag at konkurs var den eneste riktige løsningen for Saab.

– Hvor mye det enn svir når et symboltungt selskap med affeksjonsverdi for mange går under, er alternativene verre, mener den borgerlige avisen Östgöta Correspondenten.

Liberale Expressen sender en takk til tidligere næringsminister Maud Olofsson for «hennes rakryggede motstand mot at staten skulle ta over selskapet».

Mer venstreorienterte aviser er på sin side misfornøyd med at regjeringen ikke har gjort en større innsats for å redde Saab.

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les andre nyheter her