Frykter mer aggressive banker

En undersøkelse fra Finanstilsynet viser at mange verdipapirforetak fortsatt selger inn kompliserte produkter, uten å gi nok informasjon til kunden (foto: Scanpix).
En undersøkelse fra Finanstilsynet viser at mange verdipapirforetak fortsatt selger inn kompliserte produkter, uten å gi nok informasjon til kunden (foto: Scanpix).

Acta-kunde tapte én million kroner, bedt om å satse mer. Finanstilsynet er bekymret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finanstilsynet frykter at finansuroen fører til mer aggressivt salg av kompliserte spareprodukter, skriver Dagens Næringsliv.

Uførepensjonist Sten Martin Slorafoss (70) har tapt én million kroner på investeringer i Acta. Nå vil selskapet ifølge DN at han skal kjøpe enda et produkt han forstår lite av.

Rådgivere fra Acta fikk ham først til å investere én million i eiendomsfond i 2006, deretter 1,1 million i såkalte (BMA)-er (bankinnskudd med aksjeavkastning) i 2007 – begge deler finansiert med lån.

- Hørte aldri om risiko

Sten Slorafoss forklarer at han ikke hørte noe mer fra Acta etter investeringene i 2007, før han selv tok kontakt i 2010. Da var eiendomsfondene notert med et foreløpig tap på 600.000 kroner.

– De snakket om at pensjonen min ville bli sikret. Jeg hørte aldri noe om risiko, sier Slorafoss til Dagens Næringsliv.

En undersøkelse fra Finanstilsynet av rådgivingen hos 21 verdipapirforetak og banker viser at disse fortsatt selger inn kompliserte produkter uten å gi nok informasjon til kunden.

– Slike produkter gir ofte høye inntekter til foretakene, men ikke tilsvarende høy forventet risikojustert avkastning for investorene, sier seksjonssjef Geir Holen i Finanstilsynet.

Dyrke kvalitet

Toppsjef Geir Inge Solberg i Acta har tidligere erklærte at «nye» Acta skulle dyrke kvalitet i rådgivingen og sette kundens behov i sentrum.

Sten Slorafoss’ opplevelse stemmer ikke helt med dette.

For en drøy måned siden tok Slorafoss igjen kontakt med Acta for å etterlyse noen papirer på (BMA)-en han kjøpte i 2007.

Beskjeden han fikk var den samme beskjed som for ett år siden; rådgiveren hans hadde sluttet. Den nye rådgiveren kom imidlertid raskt inn på et nytt spennende produkt som Acta kunne tilby, men som Slorafoss takket nei til etter at han denne gangen hadde med seg svigerdatteren som arbeider innen finans.

- Det var ikke populært, fordi hun stilte så mange sprøsmål. Rådgiveren kastet oss nærmest ut igjen, sier Slorafoss til DN.

Nå har han skaffet advokat for å få omgjort investeringene. Actas informasjonsdirektør Rune Wangsmo sier til Dagens Næringsliv at selskapet har mottatt Sten Slorafoss' klage og vil gå grundig gjennom den, men at de første undersøkelsene viser at Acta ikke har gjort noe fei.

Les også:

Frykter økt salg av ubegripelige spareprodukter fra pressede finansaktører

DNB avblåser faren for boligkrakk

- Krisen i EU blir verre

Norges Banks reserve-våpen

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Personvernpolicy