Dagens Næringsliv beklager overfor Slottet

Sp-politiker og bonde Per Olaf Lundteigens (bildet) merknad til statsbudsjettet om å kutte i kronprinsens apanasje, som var en spøk, ble oppslag i DN lørdag. Avisas redaktør mener Lundteigen lurte dem og beklager saken overfor Slottet. (Foto: Scanpix)
Sp-politiker og bonde Per Olaf Lundteigens (bildet) merknad til statsbudsjettet om å kutte i kronprinsens apanasje, som var en spøk, ble oppslag i DN lørdag. Avisas redaktør mener Lundteigen lurte dem og beklager saken overfor Slottet. (Foto: Scanpix)

Sp-politiker og bonde Per Olaf Lundteigens spøkefulle merknad til statsbudsjettet om å kutte i kronprinsens apanasje ble oppslag i Dagens Næringsliv lørdag. Avisas redaktør mener Lundteigen lurte dem og beklager saken overfor Slottet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I merknaden, som ikke er skrevet uten ironi, foreslo Lundteigen å kutte den årlige apanasjen til kronprins Haakon fordi gårdsdriften på Skaugum er lagt ned, skrev avisa i et stort oppslag, som også omfattet avisas førsteside.

I en merknad fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til statsbudsjettet 2012 kommer det fram at kronprinsen «slipper således å subsidiere melkeproduksjonen med sin årlige apanasje», og at pengene bør tilfalle staten i stedet.

Solgte kuene

Det er omtrent ett år siden kronprins Haakon solgte kuene på Skaugum og la ned det meste av gårdsdriften.

– Jeg vil gi et signal om at vår kronprins skal opptre som konge for bøndene også, sa Lundteigen til avisen og la til:

– Kronprinsen måtte bruke apanasjen for å subsidiere gårdsdriften. Da han la ned, fikk han mer penger å bruke på sitt andre liv. Hvis jeg hadde lagt ned, ville staten tatt tilbake støtten.

Dyp beklagelse

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv reagerer kraftig på spøken fra Lundteigens side og beklager samtidig at avisa trykket saken.

– Jeg vil dypt beklage både overfor Slottet og leserne at vi kom i skade for å skrive at et mindretall på Stortinget bestående av Senterpartiet, SV og Fremskrittspartiet ønsker å kutte i apanasjen til kronprinsen fordi han avviklet gårdsdriften på Skaugum i fjor sommer. Årsaken til at vi skrev dette var at vi ble grovt forledet av nestleder av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, Per Olaf Lundteigen, til å tro at det eksisterte en slik mindretallsmerknad, sier Djuve til DN.no.

– Falsum

– Redaksjoner må legge til grunn at stortingsrepresentanter ikke bevisst lurer redaksjoner ved å si usannheter og sende fra seg dokumenter fra Stortinget som viser seg å være falsum, fortsetter sjefredaktøren.

Ifølge Dagens Næringsliv beklager Lundteigen spøken.

– Jeg vil selvfølgelig beklage at jeg har satt Dagens Næringsliv i en vanskelig situasjon, sier Lundteigen til avisa.

Overfor NTB nekter Sp-politikeren for å ha kommet med en slik beklagelse. På spørsmål fra NTB står imidlertid Dagens Næringsliv fast på at han har kommet med uttalelsen til avisa.

Les flere nyheter her

Personvernpolicy