Stoltenberg-regjeringen bruker en milliard på PR

Shoppet mest: Erik Solheim er den i regjeringen som kjøper mest kommunikasjons-råd, skrev ABC Nyheter i fjor. Foto: Scanpix
Shoppet mest: Erik Solheim er den i regjeringen som kjøper mest kommunikasjons-råd, skrev ABC Nyheter i fjor. Foto: Scanpix

Jens Stoltenbergs regjering bruker en milliard kroner i året på PR-arbeid, ifølge Finansavisen. I år blir offentlig sektor styrket av 200 flere kommunikasjonsrådgivere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av Stoltenbergs regjeringstid er staten blitt PR-byråenes viktigste kunde, skriver Finansavisen.

Morten Woldsdal, styreleder i Norske informasjonsrådgivere (NIR), mener at veksten i bruken av kommunikasjonstjenester skyldes at det offentlige har fått øynene opp for merverdien i å bruke ekstern hjelp.

– Det er et forholdsvis nytt fenomen at det offentlige kjøper tjenester av vår bransje i så stort omfang, sier Woldsdal til avisen. Han mener kjøpene er god bruk av skattebetalernes penger.

– Ja, absolutt. Vi mener imidlertid at vi kan gjøre en innsats slik at det offentlige får enda mer igjen for pengene som de bruker på eksterne kommunikasjonstjenester, sier han.

Les også: Erik Solheim kjøper mest kommunikasjon.

Sosiale medier

Bare de offentlige ansatte kommunikasjonsrådgiverne som er medlem i Norsk kommunikasjonsforening, koster staten nesten en milliard kroner. I tillegg kjøper de tjenester fra PR-byråer for 100-200 millioner kroner, ifølge Woldsdal.

– Hele medielandskapet har forandret seg. I dag finnes det et hav av nisjekanaler og mange publiserer døgnet rundt. Journalister krever svar fra det offentlige på en annen måte enn før. I tillegg kommer fremveksten av sosiale medier, hvor store deler av offentlig sektor vil være til stede, sier Thomas Skjennald, daglig leder i foreningen til Finansavisen.

Les også: Nå skal han lære triksene.

Symbolpolitikk

Professor ved Universitetet i Oslo, Sigurd Allern, er bekymret.

– Kommunikasjonsrådgivere er blitt et redskap for den politiske ledelsen. Dette henger sammen med hvordan politikken har endret seg. Symbolpolitikk spiller en stadig større rolle. Det å synes i mediene og svare på ting i mediene er blitt like viktig som å få ting gjort, sier Allern til avisen.

Les flere nyheter.

Personvernpolicy