Stoltenberg-regjeringen bruker en milliard på PR
Jens Stoltenbergs regjering bruker en milliard kroner i året på PR-arbeid, ifølge Finansavisen. I år blir offentlig sektor styrket av 200 flere kommunikasjonsrådgivere.
I løpet av Stoltenbergs regjeringstid er staten blitt PR-byråenes viktigste kunde, skriver Finansavisen.
Morten Woldsdal, styreleder i Norske informasjonsrådgivere (NIR), mener at veksten i bruken av kommunikasjonstjenester skyldes at det offentlige har fått øynene opp for merverdien i å bruke ekstern hjelp.
– Det er et forholdsvis nytt fenomen at det offentlige kjøper tjenester av vår bransje i så stort omfang, sier Woldsdal til avisen. Han mener kjøpene er god bruk av skattebetalernes penger.
– Ja, absolutt. Vi mener imidlertid at vi kan gjøre en innsats slik at det offentlige får enda mer igjen for pengene som de bruker på eksterne kommunikasjonstjenester, sier han.
Les også: Erik Solheim kjøper mest kommunikasjon.
Sosiale medier
Bare de offentlige ansatte kommunikasjonsrådgiverne som er medlem i Norsk kommunikasjonsforening, koster staten nesten en milliard kroner. I tillegg kjøper de tjenester fra PR-byråer for 100-200 millioner kroner, ifølge Woldsdal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Hele medielandskapet har forandret seg. I dag finnes det et hav av nisjekanaler og mange publiserer døgnet rundt. Journalister krever svar fra det offentlige på en annen måte enn før. I tillegg kommer fremveksten av sosiale medier, hvor store deler av offentlig sektor vil være til stede, sier Thomas Skjennald, daglig leder i foreningen til Finansavisen.
Les også: Nå skal han lære triksene.
Symbolpolitikk
Professor ved Universitetet i Oslo, Sigurd Allern, er bekymret.
– Kommunikasjonsrådgivere er blitt et redskap for den politiske ledelsen. Dette henger sammen med hvordan politikken har endret seg. Symbolpolitikk spiller en stadig større rolle. Det å synes i mediene og svare på ting i mediene er blitt like viktig som å få ting gjort, sier Allern til avisen.