Slik julehandler du trygt på nettet

PASS PÅ: Har ikke nettbutikken lett tilgjengelig kontaktinformasjon, eller det er mange skrivefeil på sidene, bør du vurdere å styre unna. Illustrasjonsfoto: Colourbox
PASS PÅ: Har ikke nettbutikken lett tilgjengelig kontaktinformasjon, eller det er mange skrivefeil på sidene, bør du vurdere å styre unna. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Vil du slippe tjas og mas i overfylte butikker før julestria, kan det være et alternativ å gjøre innkjøpene på nett. Følger du disse rådene, bør julehandelen gå smertefritt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange nordmenn har etter hvert forsøkt å kjøpe varer på nettet, og for de aller fleste forløper netthandelen uten problemer.

Men et mindretall har også opplevd å betale for en vare som aldri dukker opp i posten. Er varen tenkt som julegave, vil det antakeligvis føles ekstra ille om pakken aldri kommer.

Les også: Nordmenn handler for 48 milliarder på nett

Har du tenkt å gjøre unna deler av julehandelen på verdensveven i år, kan det lønne seg å følge tipsene under.

Sjekk nettbutikken

Du kan være mer trygg på at handelen går i orden, dersom du forhåndssjekker nettbutikken.

Én måte å gjøre dette på er å google navnet på butikken, for å sjekke om noen har kommet med positive eller negative uttalelser om netthandelen du vurderer å handle fra.

Les også: Disse nett-tjenestene stoler vi mest på

Også nettsiden til butikken kan gi deg noen tips om seriøsiteten til firmaet. Forbrukerrådet anbefaler at du er varsom med sider med mange skrivefeil. Du bør også styre unna nettbutikker hvor det er vanskelig å finne frem til kontaktinformasjon.

Shoppingassistent

En annen metode er å benytte seg av shoppingassistenten Howard, som du finner på nettsidene til Forbruker Europa.

Howard er en «nettugle» i forbrukernes tjeneste. Ved hjelp av denne tjenesten skal forbrukere selv kunne avsløre svindlere og useriøse nettbutikker, før de handler.

Les også: Her er Norges billigste nettbutikk

På nettsiden til «Howard» så kan du - ved å taste inn domenenavn og eventuelt organisasjonsnummer til nettbutikken - få opp opplysninger som kan peke i retning av om butikken er trygg å handle i eller ikke.

Shoppingassistenten «Howard» gir deg også mulighet til å lese brukeranmeldelser om nettbutikken du har søkt på.

Prøv «Howard» her


Betaling

Kredittkort

ABC Penger anbefaler at du betaler med kredittkort på nett. Årsaken er at Finansavtaleloven (§54b) gir deg rett til å klage til kortselskapet, hvis du ikke har fått varen du har kjøpt med kredittkort.

Disse forutsetningene må ligge til grunn for at du kan klage:

  • Du må ha handlet på kreditt
  • Klageretten gjelder kjøp fra næringsdrivende, ikke fra privatpersoner.
  • Du må først ha klaget til selgeren før du klager til kredittkortselskapet.
  • Det må foreligge en feil eller mangel
  • Du må først ha prøvd å løse problemet med leverandøren
  • Deretter kan du rette en klage til kredittyter, altså kredittkortselskapet

Det maksimale beløpet du kan få refundert fra kredittkortselskapet er det som er belastet kortet ditt.

Les mer om smart kredittkortbruk her

Paypal og PayEx

Dersom du ikke har - eller ikke ønsker bruke - kredittkort - anbefaler Forbrukerrådet at du handler i en nettbutikk som bruker et kjent betalingssystem som Paypal eller PayEx.

Paypal , eller PayEx fungerer som mellommenn. Du betaler inn til en egen konto, som kjøper ikke har adgang til. Begge systemene har egne klageordninger, og ingen sensitiv betalingsinformasjon blir utvekslet til selger.

Hovedpoenget er at du ikke betaler varen på forhånd, dersom nettbutikken ikke har et sikkert betalingssystem.

Du har angrerett

Netthandel gir deg én stor fordel som du ikke får ved å handle i en fysisk butikk. Du kan angre på kjøp fra nettbutikker innenfor Europas grenser - innenfor en viss tidsramme, selvfølgelig.

Angreretten er på minst syv dager, avhengig av hvilket land du handler fra. Fra norske nettbutikker er fristen 14 dager. Se angrefrist for flere land her.

Les flere nyheter

Personvernpolicy