Klager på Statoils reklamefilm

Framtiden i våre hender mener Statoil bryter markedsføringsloven i sin nye reklame. Faksimile fra reklamefilmen.
Framtiden i våre hender mener Statoil bryter markedsføringsloven i sin nye reklame. Faksimile fra reklamefilmen.

Framtiden i våre hender ber Forbrukerombudet om å stoppe Statoils reklamefilm om det norske oljeeventyret. Organisasjonen mener den både er villedende og at den er rettet mot barn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er i en TV-reklame der en far forteller eventyr til sin datter at organisasjonen mener oljeselskapet går over streken.

– Reklamen er utformet mot barn, med godnatteventyr og animasjon som virkemidler og Framtiden i våre hender mener Statoil framstilles som et selskap som leter etter skatter som verden trenger for å fungere, mener leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Han mener Statoil bryter markedsføringslovens paragraf 7 om villedende handlinger, og paragraf 19 om særlig beskyttelse av barn.

Organisasjonen krever derfor at Forbrukerombudet fatter et vedtak om forbud mot videre bruk av TV-reklamen.

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden