Meny

Går mot tidenes julehandel

TUSENLAPPER: Virke tror nordmenn i snitt kommer til å bruke tett oppunder 10.000 kroner i julen. Foto: Tor Richardsen/SCANPIX

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenn lar seg ikke skremme vekk fra julehandelen. Hver av oss vil i snitt bruke 9.900 kroner i julen, viser beregninger fra Virke.

I fjor handlet nordmenn for omlag 48,5 milliarder kroner. Virke, hovedorganisasjonen for handel og tjenester spår at vi i år kommer til å se en oppgang i forbruket også i år.

 - Vi regner med å se en oppgang på snaut tre prosent i julehandelen i år. Selv om folk tidligere i år har latt seg påvirke av Europa-krisen, er jul tradisjon, og den skal folk ha, sier administrerende direktør i Virke Vibeke H. Madsen.

Av erfaring vet vi at nordmenn ofte strekker seg litt lenger i julehandelen, mener hun.

- De fleste legger nok av litt penger til jul hvert år og får derfor mer å rutte med, men veksten i år er mer beskjeden enn det som er vanlig, sier Madsen.

Lav rente gir høyt forbruk

- I året som har gått har de fleste nordmenn opplevd markant oppsving i lønninger, de pengene vil folk flest bruke på jul, sier Hansen. Hun mener at økt befolkningsvekst også hjelper på forbruket, sier Madsen.

Den lave renten vi har hatt så langt i år bidrar også til at nordmenn flest har mer penger til forbruk, men nå ser det ut til at bankene vil justere rentene opp i 2012.

Virke anslår derfor at forbruket kan gå noe ned neste år, men i år vil vi handle for hele 48,8 milliarder i desember.

Omsetningsøkning på 20 prosent

I dagligvarebutikkene øker vanligvis omsetningen med 20 prosent i desember, og vi handler nesten dobbelt så mye vin og sprit som ellers i året. Matvarer og drikke står for rundt 40 prosent av pengene vi legger igjen i butikkene denne måneden.

Totalt vil vi denne julen handle mat og drikke for rundt 16 milliarder kroner, som er en nedgang fra i fjor da tallet lå på rundt 20 milliarder.

Veldedige organisasjoner vinnere

- En av de største vinnerne i julehandelen er veldedige organisasjoner, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Klerck Nilssen.

Spesielt næringslivet har blitt en stor aktør på dette markedet.

- Det der veldig lett å gi slike gaver til kollegaer og samarbeidspartnere, og organisasjonene har blitt flinke til å markedsføre seg, sier Nilssen.

Frelsesarmeen regner med å få inn hele 25 millioner i småpenger i givergrytene sine.

Oppsving for kjøpesentrene

Administrerende direktør Vibeke Madsen i Virke tror at Iphone 4S vil bli årets julegave. Foto: ScanpixAdministrerende direktør Vibeke Madsen i Virke tror at Iphone 4S vil bli årets julegave. Foto: ScanpixAdministrerende direktør Vibeke Madsen i Virke tror at Iphone 4S vil bli årets julegave. Foto: ScanpixAdministrerende direktør Vibeke Madsen i Virke tror at Iphone 4S vil bli årets julegave. Foto: Scanpix

- Vi ser at kjøpesenterne som tilbyr underholdning opplever en spesielt god oppsving i julen, det er ikke nok å bare tilby handel, sier Madsen.

Kjøpesenterne står for 40 prosent av desemberhandelen, og de fleste butikkene opplever en oppsving i desember måned.

Butikker som omsetter gull, smykker, dvd-er, cd-er og spill omsetter i desember måned for tre ganger så mye som de i gjennomsnitt gjør resten av året. Andre julevinnere er elektronikkbutikkene, klessbutikkene, bokhandlerne og kjøkkenutstyrsbutikken.

Apple-produkter

- Disse bransjene er helt avhengig av desemberhandelen, og derfor venter nok også disse med å lansere store nyheter før desember, sier Madsen.

Hun tror at årets julegave vil bli produkter fra Apple, med den nye Iphonen, og Ipad på toppen av ønskelistene.

Les også:

Tine-sjefen tar studieår med full lønn

Aksjeguru vil ikke høre på pessimistene

Slik pruter du på boliglånsrenten

Du kan nektes den antatt beste pensjonssparingen

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært