One Call krever at djuice fjerner «Best i test»

UENIGHET: Djuice mener de ikke har gjort noe galt i denne saken, men at de tar Forbrukerombudets utspill på alvor. F.v. Thomas Sandaker i One Call, Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet og June Paulsen i djuice.
UENIGHET: Djuice mener de ikke har gjort noe galt i denne saken, men at de tar Forbrukerombudets utspill på alvor. F.v. Thomas Sandaker i One Call, Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet og June Paulsen i djuice.
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er en bløff som er direkte egnet til å villede forbrukerne, sier konkurrenten om at djuice bruker egenproduserte pristest til markedsføring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet har sendt en klage til djuice, der de krever at de fjerner eller endrer markedsføringen av sine All-in-one-abonnementer som «Best i test».

Bakgrunnen er at djuice tidligere i høst publiserte en egenprodusert pristest som de selv vant. Bruksmønstrene var perfekt tilpasset All-in-one-abonnementene, og kombinert med kjøp av ny telefon hevdet operatøren at de var «Best i test», målt opp mot priser fra One Call og Komplett.no.

- Det er et hav av ulike tilbud på mobilmarkedet. Du kan ikke sammenligne bare to tilbud og trekke generelle konklusjoner basert på det, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

- Vi mener vi har opptrådt ryddig og ærlig med henhold til hva vi sammenligner og hvorfor i denne testen, men vi tar utspillet fra Forbrukerombudet på alvor og til etterretning, sier June Paulsen, leder i djuice, til Mobilen.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Best på 8 av 10» ble til 2 av 10

Abonnementskostnadene er mindre hos One Call, og andre nettbutikker selger Samsung Galaxy S II (i dette tilfellet) billigere enn Komplett.no

Forbrukerombudet ble oppmerksom på den tvilsomme prissammenligningen etter at Mobilen.no avslørte at bare ved å bruke forskjellige nettbutikker i stedet for kun Komplett.no ble resultatet snudd på hodet.

Djuice hevdet de hadde den beste totalprisen på 8 av 10 nye telefoner i kombinasjon med All-in-one-abonnementene sine. Fasiten viste derimot at de kun var så vidt var best på pris på 2 av 10 når vi inkluderte priser fra samtlige norske nettbutikker for de samme telefonene. Forbrukerombudet advarte da djuice mot å bruke dette i markedsføringen sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer:

Djuice "vinner" sin egen pristest

Forbrukerombudet kritiserer pristest

One Call raser

Nå har One Call, som var den konkurrerende operatøren djuice målte krefter med i sin pristest, klaget inn forholdet til Forbrukerombudet. De har gått igjennom saken og funnet en rekke brudd på markedsføringsloven, noe som har resultert i et brev til djuice med krav om å endre eller slette annonsene der «Best i test» brukes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er en test som er gjennomført på en så håpløs måte som mulig. Den er laget for å gi et gitt resultat, nemlig at djuice vinner, sier Salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call til Mobilen.no.

Salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call krever at djuice stopper kampanjen.

- Dette er en bløff som er direkte egnet til å villede forbrukerne. Det er et forsøk på å manipulere sannheten, hevder han.

Frist til 30. november

I brevet til djuice gir Forbrukerombudet dem en frist til 30. november til å fjerne, eller eventuelt endre, annonseringen med «Best i test», basert på sin egen test.

- Det stemmer at vi har mottatt et brev fra Forbrukerombudet vedrørende vår best i test-kampanje. Vi jobber nå med en grundig gjennomgang av tilbakemeldingene fra Forbrukerombudet og vil vurdere hva vi gjør videre innen tidsfristen vi har fått, sier djuice-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sandaker gjør det klart at de ikke er villig til å godta noe annet enn at djuice sletter «Best i test»-kampanjen sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er glad for at Forbrukerombudet tar tak i dette. Riktig og presis informasjon er helt avgjørende hvis man skal kunne si at man er best i test. Vi var beredt på å ta dette mye lenger, først til Næringslivets Konkurranseutvalg, dersom Forbrukerombudet ikke hadde gjort noe med saken, sier han.

- Ikke gjort noe galt

Djuice-sjef June Paulsen bedyrer sin uskyld, men sier hun tar klagen fra Forbrukerombudet alvorlig.

Hvorvidt djuice lar seg skremme er dog uvisst, for de hevder fremdeles at de ikke har gjort noe galt.

- Djuice ønsker å få frem hvor billig det er å kjøpe mobil og abonnement samlet fra oss. Regnestykkene vi har brukt, stemmer med virkeligheten. Vi har prisgunstige løsninger for kunder som ønsker seg ny mobiltelefon sammen med nytt abonnement. Det er dette som er viktig for oss å få frem, sier Paulsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

One Call krever derimot at markedsføringen stoppes helt.

- Jeg antar at djuice tar dette alvorlig. Nå har de jo også blitt latterliggjort i media på grunn av denne kampanjen. Troverdigheten står på spill - de må fjerne dette, konkluderer Sandaker i One Call.

- Sjelden lønnsomt med pakkeløsning

Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet sier at det nesten aldri lønner seg å kjøpe ny mobil med binding til et abonnement.

Forbrukerombudet anbefaler at en som skal kjøpe ny mobiltelefon først sjekker hvilket abonnement som er billigst i forhold til sitt eget forbruk. Dette kan du enkelt gjøre via priskalkulatorene Ringepriser og Telepriser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge ombudet kan kjøp av ny mobiltelefon til full pris innebære en stor engangskostnad. Likevel vil det som oftest bli billigere totalt sett enn å kjøpe en telefon som er bundet til et dyrere abonnement i 12 måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Med mindre mobiltelefonen selges med et abonnement som passer godt for ditt forbruk, lønner det seg sjelden å kjøpe slike pakkeløsninger. Velger du et abonnement som passer ditt forbruk, er det mye penger å spare, sier Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

- Mobiloperatørene endrer abonnementene sine hele tiden, og det dukker stadig opp nye kampanjer. For å sikre seg valgfrihet i dette markedet, bør forbrukeren kjøpe mobiltelefon og abonnement hver for seg, avslutter han.

Les også:

Her er Norges nye SMS-mester

Er dette fremtidens mobil?


Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her