Meny

Reitan til angrep på Forbrukerrådet

Ole Robert Reitan mener de grove påstandene Flesland kommer med, uutholdelig (foto Scanpix).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan har hyret BA-HR for å slå tilbake mot Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan har hyret BA-HR for å slå tilbake mot Forbrukerrådets direktør Randi Flesland, skriver Dagens Næringsliv. Onsdag hevdet Flesland at hun har sikker informasjon om at lavpriskjeden Rema 1000 aktivt motarbeider nøkkelhullprodukter. Ole Robert Reitan er sint og opprørt og sier han nå skal til bunns i denne saken.

– For en som har viet hele livet sitt til Rema 1000, er de grove påstandene Flesland kommer med, uutholdelig. Hvis det er sannhet i det hun sier, er det totalt umoralskt, og da går det veldig inn på meg. Problemet er at Flesland ikke dokumenterer det hun sier, og dermed er det jo umulig for oss å ettergå det, eller forsvare oss mot det, sier Reitan til DN.

Han viser til at Rema har over 280 nøkkelhullprodukter i hyllene – og at antallet varelinjer som har det grønne nøkkelhullet på seg, har økt med 75 hittil i år.

Rema 1000 har engasjert advokatfirmaet BA-HR til å bistå i kampen mot forbrukerråddirektøren, og i et brev til Forbrukerrådet fra BA-HR forlanges det dokumentasjon på – og en redegjørelse for – hva Flesland bygger sine påstander på.

– Det virker som om all elendighet i verden er dagligvarebransjens skyld. Det nytter ikke å argumentere mot når man ikke vet hva man skal argumentere mot. Vi krever nå en avklaring fra Forbrukerrådet på om det er sånn at forbrukerdirektøren kan påstå hva som helst, uten å måtte dokumentere påstandene. Hvis ikke kan hun bare lage sin egen historie. Men det kan jo vi også gjøre, om det er fritt frem, sier Reitan til Dagens Næringsliv.

Randi Flesland sier til DN at hun står på det hun er blitt sitert på, og at hun har sikre kilder på det hun sier om Rema. * Nøkkelhullmerket er en felles nordisk frivillig ordning, for merking av sunn mat. Ordningen eies av Helse-direktoratet og Mattilsynet.

* Aftenposten skrev mandag at flere leverandører fjerner nøkkelhullet fra sine produkter, etter angivelig ønske fra kjedene, som mener de taper penger på disse varene.

* Forbrukerrådets direktør Randi Flesland trakk i et intervju med Aftenposten onsdag frem Rema 1000 som verstingen.

Les også:

Rikingfamilie tar norske milliarder til New York

Historien gir Italia 16 dager

SAS leverer svakere enn ventet

Tøffe tider for Toyota

Privatøkonomi
Populært