Meny

Her er forsikringskundene mest fornøyd

TETT I TOPPEN: Vinnerne fikk 73 poeng i undersøkelsen, mens de to forsikringsselskapene som fulgte bak oppnådde begge 72 poeng. Foto: Colourbox.com/Skjermdump forsikringsselskapene Montasje: ABC Penger

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sparebank 1 Skadeforsikring og Frende har de mest tilfredse kundene, viser en fersk tilfredshetsundersøkelse. DnB Nor havner på bunn.

Sparebank 1 Skadeforsikring og Frende oppnådde begge 73 (av totalt 100) poeng i den ferske kundetilfredshetsundersøkelsen blant forsikringsselskaper, gjennomført av Epsi Norge.

Med dette resultatet kapret Sparebank 1 og Frende førsteplassen, men både Gjensidige og Tryg fulgte like bak med 72 poeng hver.

DnB Nor forsikring havnet på sisteplass på listen med 66 poeng. Bransjesnittet ble 71 poeng.

Selskap2011Poengs endring fra 2010
Sparebank 1 Skade733
Frende73NA
Gjensidige724
Tryg724
If683
DnB NOR Skade660
Andre*733
Bransjesnitt713

- Ingen hvilepute

Vinnerne er - ikke så overraskende - godt fornøyde med resultatet.

- Ifølge Epsis undersøkelse mener våre kunder at vi er helt i teten av bransjen i forhold til overordnet kundetilfredshet, service-kvalitet og verdi for pengene. Undersøkelsen viser også at vi har de mest lojale kundene. Dette beviser at det er både trygt og lønnsomt å være kunde hos Frende, sier administrerende direktør Bjørn Thømt i Frende Skadeforsikring AS i en pressemelding.

Les også: Nå blir det enklere å bytte bilforsikring

Også Sparebank 1 er fornøyde og takknemlige for den tilliten kundene viser dem.

- Men dette skal likevel ikke være noen hvilepute for oss. Vi vil fortsette gjøre vårt ytterste for å levere gode opplevelser i årene fremover, lover Tore Tenold, administrerende direktør i SpareBank 1 Skadeforsikring, i en pressemelding.

- Ambisjoner om å bli bedre

DnB Nor er overrasket over at deres forsikringsselskap ikke skåret høyere i Epsis undersøkelse.

- Resultatet fra EPSI-undersøkelsen viser at vi havner på omtrent samme nivå som fjoråret. Det er vi naturligvis ikke fornøyd med, for kundetilfredshet er svært viktig for oss. Vi fokuserer på kundetilfredshet i den daglige driften, og vi har ambisjoner om å bli bedre på dette området, sier sier Vidar Korsberg Dalsbø i DnB NOR eksternkommunikasjon til Dine Penger.

Les også: Vannskadene strømmer inn til forsikrings-selskapene

Mer fornøyd enn i fjor

Samlet sett er norske kunder mer fornøyd med forsikringsselskapet sitt enn de var i fjor, men er likevel hakket mindre fornøyd enn sine nordiske naboer. Gjennomsnittlig kundetilfredsheten i det nordiske personmarkedet ligger like i overkant av 74 poeng.

– Kundene uttrykker at de får en bedre produkt- og servicekvalitet enn tidligere, og sammen med at den opplevde verdi for pengene er styrket noe gjør at bransjen samlet sett oppnår et godt resultat, sier daglig leder Fredrik Høst i Epsi Norge i en pressemelding.

Epsi Norge trekker spesielt frem at de kundene som har hatt en skadesak i løpet av det siste året, er spesielt fornøyde med sitt forsikringsselskap. Dette tyder på at kundene jevnt over er godt fornøyde med hvordan forsikringsselskapene har håndtert saken deres.

Les flere artikler fra ABC Penger her

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært