Forberedt på eurokollaps

Statoilsjef Helge Lund har i ett år lagt kriseplaner for et eventuelt sammenbrudd i euroområdet (foto: Scanpix).
Statoilsjef Helge Lund har i ett år lagt kriseplaner for et eventuelt sammenbrudd i euroområdet (foto: Scanpix).

Statoil har i ett år lagt kriseplaner for et sammenbrudd i euroområdet. Selskapet har allerede redusert risikoen knyttet til sine milliardplasseringer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det som vi er klar på, er at vi vil være i stand til å håndtere de verst tenkelige situasjoner. Og da tenker jeg spesielt på det som kan skje i euroområdet, det vil si at euroen bryter sammen, for eksempel, sier Morten Færevåg i avdelingen Group Treasury i Statoil.

Avdelingen han leder har hatt ansvaret for å legge en plan som skal hindre at Norges største selskap blir liggende nede for telling ved et sammenbrudd i eurosonen.

– Vi startet å legge planer for et år siden. Da laget vi en såkalt tre-skritts-plan. Vi ville se på hva vi kan gjøre nå mens vi fortsatt har tid, altså planlegge i gode tider, sier Færevåg til Dagens Næringsliv.

Planen innebærer en rekke scenarioer, alt fra at energiprisene skulle falle dramatisk, til den verst tenkelige situasjonen: Et sammenbrudd i eurosonen.

– Det tredje nivået på denne stigen er hva vi kan gjøre for å redde selskapet hvis ting går skikkelig, skikkelig galt.

Ved utgangen av andre kvartal hadde selskapet hele 78 milliarder kroner i kontanter og finansielle investeringer.

Les også: - Redd for den store smellen og Advarer mot global finanskatastrofe

En løsning drar ut

Et eurosammenbrudd er ikke lenger et helt usannsynlig scenario. Heller ikke i helgen ble Europas statsledere enige om en pakke som kan dempe uroen og hindre at uroen for alvor skal spre seg til Italia og Spania. I markedet er det en utbredt oppfatning at et sammenbrudd i euroen vil være en mye mer alvorlig situasjon enn konsekvensene av Lehman Brothers-kollapsen i 2008. Hele interbanksystemet, det vil si markedet hvor bankene låner av hverandre, vil være truet av kollaps.

Samtidig ville en slik krise kommet på et tidspunkt hvor en rekke av de store økonomistormaktene som USA, Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania, allerede er tynget av elendige statsfinanser og har lite rom for nye krisetiltak. Dermed ville de realøkonomiske konsekvensene også være langt større enn etter høsten 2008.

Reduserer risikoen

I Statoil følges utviklingen i Brussel og i markedet med argusøyne.

Den store uroen i markedet har ført til at Statoil allerede har redusert risikoen knyttet til sine milliardplasseringer i markedet.

– Vi er i en ekstremt god posisjon og har god tilførsel av likviditet i overanskuelig fremtid, forsikrer Færevåg overfor DN.

Han tror et sammenbrudd vil skape en svært uklar situasjon.

– Det som vil skje da, er jo veldig uklart. Det legger føringer for en del scenarier, men de ytterligere scenariene av et eurosammenbrudd, er nok veldig uklare både for markedsaktører og politikere.

Men det er altså nettopp det Statoil har tatt høyde for, understreker Færevåg.

– Vi skal klare å håndtere det aller, aller meste med bakgrunn i de forberedelser vi har gjennomført og det vi har gjort med å bygge likviditet, sier han til DN.

Andre selskaper DN har vært i kontakt med, som Orkla, DnB Nor og Aker Solutions, har ikke planer for «euromeltdown»-scenarioer av den type Statoil har rigget seg mot.

Les også: - Redd for den store smellen og Advarer mot global finanskatastrofe

Personvernpolicy