
Kraftig oppgang i optimismen

Etter fallet i juli og august ser norske forbrukere langt lysere på økonomien.
Etter en kraftig nedgang i Consumer Confidence Index (CCI) for Norge i juli og august, viser Norsk ForbrukerMeter for september en oppgang.
Indeksen stiger fra 5,8 og 2,5 poeng i henholdsvis juli og august til 8,4 poeng i september.
Det er en økning på 5,9 poeng siden forrige måned, men indeksen er fortsatt lavere enn den var i årets seks første måneder.
CCI er omtrent på same nivå som i september 2010 (8,7 poeng).
- Til tross for vedvarende uro i de internasjonale finansmarkedene og statsgjeldsproblematikk i USA og Europa, har norske forbrukeres tillit til egen og landets økonomi styrket seg vesentlig etter tillitsfallet i sommerukene. Men børsfall og annen finansuro gjør fortsatt inntrykk på norske forbrukere, som ikke fremstår som like optimistiske som før sommeren, sier konsulent Henrik Høidahl i Opinion.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenCCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene. Det er i hovedsak delindeksene for troen på egen og landets økonomi om 12 måneder som trekker CCI opp i september.
abcpenger.no/kalkulator:
Slik blir din økonomi de neste tre årene
Regn ut hva renteendringen betyr for deg før og etter skatt
Les også:
Vi er rikere om ett år. Det er (så godt som) gitt.