Kraftig oppgang i optimismen

Optimismen er nå omtrent på samme nivå som i september 2010 (foto: Colourbox).
Optimismen er nå omtrent på samme nivå som i september 2010 (foto: Colourbox).

Etter fallet i juli og august ser norske forbrukere langt lysere på økonomien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter en kraftig nedgang i Consumer Confidence Index (CCI) for Norge i juli og august, viser Norsk ForbrukerMeter for september en oppgang.

Indeksen stiger fra 5,8 og 2,5 poeng i henholdsvis juli og august til 8,4 poeng i september.

Det er en økning på 5,9 poeng siden forrige måned, men indeksen er fortsatt lavere enn den var i årets seks første måneder.

CCI er omtrent på same nivå som i september 2010 (8,7 poeng).

- Til tross for vedvarende uro i de internasjonale finansmarkedene og statsgjeldsproblematikk i USA og Europa, har norske forbrukeres tillit til egen og landets økonomi styrket seg vesentlig etter tillitsfallet i sommerukene. Men børsfall og annen finansuro gjør fortsatt inntrykk på norske forbrukere, som ikke fremstår som like optimistiske som før sommeren, sier konsulent Henrik Høidahl i Opinion.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene. Det er i hovedsak delindeksene for troen på egen og landets økonomi om 12 måneder som trekker CCI opp i september.

abcpenger.no/kalkulator:

Slik blir din økonomi de neste tre årene

Regn ut hva renteendringen betyr for deg før og etter skatt

Så mye kan du låne

Les også:

Vi er rikere om ett år. Det er (så godt som) gitt.

Knalltro på egen økonomi - men sparer til «rainy days»

Forventer lavrentefest i lang tid

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden